Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11422/3072
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorPatrocínio, Paulo Roberto Tonani do-
dc.date.accessioned2017-10-30T17:34:00Z-
dc.date.available2023-12-21T03:03:45Z-
dc.date.issued2017-06-01-
dc.identifier.issn1984-9540pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11422/3072-
dc.description.abstractThe main aim of this essay is to analyze the critical and theoretical contributions of the Cultural Studies on the understanding of deafness as difference, breaking with the idea of disability which guided the readings of deafness and of the deaf subject. The present analysis draws from the acknowledgement that the understanding of the deaf community as a minority group that establishes an element of distinction in the hegemonic culture, resulting in a new form of representation of the Other under the perspective of difference, is the result of the appropriation of concepts such as identity, difference and culture from a political perspective. In order to achieve this aim, we pursue a bibliographical review structured in three analytical axis: the first one is focused on the investigation of the questions which guided the formation of the field of Cultural Studies; the second aims at evaluating the concept of difference in light of the contributions by post-structuralist and Cultural Studies theoreticians, and, lastly, the third axis examines the use of the concept of difference as a critical and theoretical tool for the treatment of deafness and of the deaf subject.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade do Estado do Rio de Janeiro. Programa de Pós-graduação em Educação, Cultura e Comunicaçãopt_BR
dc.relation.ispartofPeriferia: Educação, Cultura & Comunicaçãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEstudos culturaispt_BR
dc.subjectDiferençapt_BR
dc.subjectSurdezpt_BR
dc.subjectIdentidadept_BR
dc.titleEstudos Culturais, diferença e surdez: uma leitura teóricapt_BR
dc.title.alternativeCultural studeis, difference and deafness: a theoritical readingpt_BR
dc.typeArtigopt_BR
dc.description.resumoO presente ensaio tem como principal objetivo a análise das contribuições críticas e teóricas dos Estudos Culturais acerca da compreensão da surdez enquanto diferença, rompendo com a ideia de deficiência que orientava as leituras da surdez e do sujeito surdo. A presente análise parte da constatação de que a compreensão da comunidade surda enquanto um grupo minoritário que instaura um elemento de distinção na cultura hegemônica, resultando na construção de uma nova forma de representação do Outro sob o prisma da diferença é resultado da apropriação de conceitos como identidade, diferença e cultura a partir de uma perspectiva política. Para a obtenção deste objetivo, busca-se construir uma revisão bibliográfica que se estrutura em três eixos de análise: o primeiro focado na investigação das questões que orientaram a formação da disciplina Estudos Culturais; o segundo tem como objetivo discutir o conceito de diferença à luz das contribuições de teóricos pós-estruturalistas e dos Estudos Culturais e, por fim, o terceiro eixo examina o uso do conceito de diferença enquanto ferramenta crítica e teórica para o tratamento da surdez e do sujeito surdo.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Letraspt_BR
dc.publisher.initialsUERJpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESpt_BR
dc.citation.volume9pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage130pt_BR
dc.citation.epage153pt_BR
dc.embargo.termsabertopt_BR
Appears in Collections:Linguística, Letras e Artes

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Estudos culturais_diferença_surdez_ uma_leitura.pdf739.74 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.