Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11422/980
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorMendonça, Ângela N.-
dc.contributor.authorTeixeira, Márcio R.-
dc.contributor.authorMotta, Claudia L. R.-
dc.contributor.authorOliveira, Carlo E. T.-
dc.contributor.authorMarques, Carla Verônica Machado-
dc.date.accessioned2016-10-27T16:59:56Z-
dc.date.available2023-12-21T03:03:21Z-
dc.date.issued2009-09-14-
dc.identifier.citationMENDONÇA, A. N. et al. Uma abordagem meta-cognitiva na construção coletiva do conhecimento. Rio de Janeiro: NCE, UFRJ, 2009. 10 p. (Relatório Técnico, 01/09)pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11422/980-
dc.description.abstractThe advancement of Information and Communication Technologies has boosted the spreading of collaborative works, mainly related to the concepts of Web 2.0 and collective intelligence. However, difficulties are encountered in this scenario, mainly related to the collective construction of texts and mainly in the task of explicitation of the knowledge generated by the group. The purpose of this article is the use of metacognition and the Guided Elaboration to conduct the reflective thinking of groups in the construction and description of knowledge. It is also presented the development of a prototype implementing the suggested technique.en
dc.languageporpt_BR
dc.relation.ispartofRelatório Técnico NCEpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDesenvolvimento cognitivopt_BR
dc.subjectMetacogniçãopt_BR
dc.titleUma abordagem meta-cognitiva na construção coletiva do conhecimentopt_BR
dc.typeRelatóriopt_BR
dc.description.resumoO avanço das Tecnologias da Informação e Comunicação impulsionou a realização de trabalhos colaborativos, relacionados principalmente aos conceitos da Web 2.0 e da Inteligência Coletiva. No entanto, são encontradas diversas dificuldades nesse cenário, relacionadas principalmente à construção coletiva de textos e no momento de se explicitar o conhecimento gerado pelo grupo. Este artigo apresenta a utilização da metacognição e da Elaboração Dirigida como forma de conduzir o pensamento reflexivo de grupos de trabalho na construção e descrição desse conhecimento. É apresentado também o desenvolvimento de um protótipo que buscou implementar a técnica sugerida.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentInstituto Tércio Pacitti de Aplicações e Pesquisas Computacionaispt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAOpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA COGNITIVApt_BR
dc.citation.issue0109pt_BR
dc.embargo.termsabertopt_BR
Appears in Collections:Relatórios

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
01_09_000720078.pdf1.33 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.