Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11422/1001
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorFernandes, Wânia Ribeiro-
dc.contributor.authorGuimarães, Conceição de Maria Lima Rosa-
dc.date.accessioned2016-10-31T15:05:48Z-
dc.date.available2023-12-21T03:03:22Z-
dc.date.issued2011-03-21-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11422/1001-
dc.description.abstractThis research seeks to understand how to develop teaching practices with computers and Internet in the classes of Youth and Adults (EJA) in nocturnal state schools of Niterói - RJ. First we present the concepts that now guide this type of education from the 90's in the scope of changes caused by insertion of Information Technologies and Communication in society, and in this context, public policies established for the computerization of education. Legal and organizational aspects of the EJA; assumptions of the authors Freire, Silva, Valente, Knowles, Lévy and Sancho, and ICT competency standards for teachers established by UNESCO are used as a theoretical framework that underpins the interpretation of data – obtained from semi-structured interviews conducted with teachers from the state – and findings on practice with computers and Internet in EJA. The results demonstrate that teachers are driven by the desire for innovation and they develop teaching practices, but they see the need for greater interaction among peers and learning new technology aimed at greater dynamism in the educational activities.en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Rio de Janeiropt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação de Jovens e Adultospt_BR
dc.subjectMídias na educaçãopt_BR
dc.subjectMedia educationen
dc.subjectEducational technologyen
dc.titlePráticas com computador e internet na educação de jovens e adultospt_BR
dc.title.alternativePractices with computer and Internet in Education for Young People and Adultsen
dc.typeTrabalho de conclusão de especializaçãopt_BR
dc.contributor.referee1Cohen, Maria Cristina Ribeiro-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2466497731359518pt_BR
dc.contributor.referee2Ramos, Paula-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/1694029797228664pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa busca entender como se desenvolvem as práticas pedagógicas com computadores e internet nas turmas de Educação de Jovens e Adultos (EJA) em escolas estaduais noturnas do município de Niterói – RJ. Primeiramente são apresentadas as concepções que passaram a orientar essa modalidade de ensino a partir da década de 90 no escopo das mudanças provocadas pela inserção das Tecnologias da Informação e Comunicação na sociedade, e, neste contexto, as políticas públicas instituídas para a informatização da educação. Aspectos legais e organizacionais da EJA; pressupostos dos autores Freire, Silveira, Valente, Knowles, Lévy e Sancho; e os padrões de competência TIC para professores estabelecidos pela Unesco são utilizados como referencial teórico que subsidia a interpretação de dados - obtidos a partir de entrevistas semi estruturadas realizadas com professores da rede estadual - e as conclusões sobre as práticas pedagógicas com computadores e Internet na EJA. Os resultados demonstram que os professores são movidos pelo desejo de inovação e desenvolvem práticas de ensino, mas veem a necessidade de maior interação entre os pares e de novas aprendizagens tecnológicas voltadas para maior dinamismo nas atividades educativas.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentInstituto NUTES de Educação em Ciências e Saúdept_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Educação em Ciências e Saúdept_BR
dc.publisher.initialsUFRJpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONALpt_BR
dc.embargo.termsabertopt_BR
Appears in Collections:Mídias na Educação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
778142.pdf681.5 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.