Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11422/1005
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Alves, George de Souza | - |
dc.contributor.author | Soares, Adriana Benevides | - |
dc.date.accessioned | 2016-11-01T17:01:06Z | - |
dc.date.available | 2023-12-21T03:03:22Z | - |
dc.date.issued | 2005-09-01 | - |
dc.identifier.citation | ALVES, G.de S.; SOARES, A. B. Um estudo sobre os recursos, as potencialidades e as limitações dos softwares de geometria dinâmica. Rio de Janeiro: NCE, UFRJ, 2004. 13 p. (Relatório Técnico, 10/04) | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11422/1005 | - |
dc.description.abstract | The introduction of dynamic geometry software’s potencialities and limitations was the main aim of this study. It was made a description of how these softwares allow an exact and different constructions of geometric objects, collaborating for visualisation process and stimulating the discovery and the exploration. The pupils can make conjectures and formulate and refine their assumptions, understanding the importance of the proof of geometric propositions. Therefore, it was investigated the relations between these softwares utilisation and the intuitive and logical aspects of teaching-learning process in geometry. Tabulae was the software used in this investigation, it was developped at IM/UFRJ. | en |
dc.language | por | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Relatório Técnico NCE | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Geometria dinâmica | pt_BR |
dc.subject | Aprendizagem geometrica | pt_BR |
dc.title | Um estudo sobre os recursos, as potencialidades e as limitações dos softwares de geometria dinânimca | pt_BR |
dc.type | Relatório | pt_BR |
dc.description.resumo | O objetivo central deste estudo foi apresentar os principais recursos, potencialidades e limitações dos softwares de geometria dinâmica. Foi feita uma descrição de como estes softwares permitem uma variada e precisa construção de objetos geométricos, contribuindo para o processo de visualização e estimulando a exploração e a descoberta. Os alunos podem fazer conjecturas e formular e refinar hipóteses, compreendendo a importância da demonstração de proposições geométricas. Portanto, procurou-se investigar as relações existentes entre a utilização destes softwares e a consideração dos aspectos intuitivo e lógico na aprendizagem geométrica. O programa utilizado para a investigação foi o Tabulae, desenvolvido no IM/UFRJ. | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | Instituto Tércio Pacitti de Aplicações e Pesquisas Computacionais | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA | pt_BR |
dc.citation.issue | 1004 | pt_BR |
dc.embargo.terms | aberto | pt_BR |
Appears in Collections: | Relatórios |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
10_04_000635617.pdf | 364.79 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.