Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11422/10130
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorFerreira, Glória-
dc.contributor.authorSimão, Luciano Vinhosa-
dc.date.accessioned2019-10-18T13:20:55Z-
dc.date.available2023-12-21T03:01:44Z-
dc.date.issued1997-04-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11422/10130-
dc.description.abstractThis dissertation is meant to outline some of the aesthetic manifestations of contemporary art, aiming to contribute to the critical debate supported by its most eminent questions. Based on the fact that nowadays the conceptual questions in art have been unfolded from the pioneering experiences once in the vanguard, we intend to show the permanency of these experiences as well as the transformations and changes which appear in the current creation, notably from the 1960’s up to now. Therefore, in order to achieve the efficacy of our study, we seek, firstly, to take from the modern practices their mainly conceptual basis and, afterwards, consider the ruptures that that these practices have been subjected to as the years go by. Finally, we intend to show in a criticized way the conditions where the art production takes place at the end of this century, which will allow us to obtain a clearer comprehension of the current artistics tendencies, their developments and potentialities as well.en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Rio de Janeiropt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectArte contemporâneapt_BR
dc.subjectCritica de artept_BR
dc.subjectArte modernapt_BR
dc.titleDa arte: uma abordagem acerca de sua condição contemporâneapt_BR
dc.title.alternativeA study on its contemporary conditionen
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.contributor.authorLatteshttp://lattes.cnpq.br/9844925998185463pt_BR
dc.contributor.referee1Zilio, Carlos Augusto da Silva-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/0579086511078672pt_BR
dc.contributor.referee2Mucci, Latuf Isaias-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/8575654069194023pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação busca delinear algumas das manifestações estéticas da arte contemporânea a fim de contribuir para o debate crítico sustentado nos aspectos de suas questões mais eminentes. Tendo por base que as questões conceituais na arte vêm sendo desdobradas em nossos dias a partir das experiências pioneiras das vanguardas históricas, procuramos evidenciar a permanência destas experiências bem como as transformações e as novas inflexões que se colocam nos fazeres atuais, notadamente a partir dos anos 60 até este instante. Assim, para maior eficácia de nosso estudo, tentamos, primeiramente, extrair das práticas modernas as suas principais vertentes conceituais, para em seguida verificarmos as rupturas que estas vieram sofrendo ao longo dos anos. Como forma de obtermos uma compreensão ampliada das tendências artísticas atuais, pretendemos, em última instância, apontar criticamente o discurso e as estratégias que norteiam a produção da arte neste fim de século, de modo a evidenciar seus desdobramentos e virtualidades.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEscola de Belas Artespt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Artes Visuaispt_BR
dc.publisher.initialsUFRJpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::FUNDAMENTOS E CRITICA DAS ARTESpt_BR
dc.embargo.termsabertopt_BR
Appears in Collections:Artes Visuais

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
456221.pdf9.5 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.