Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11422/10132
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorPereira, Sônia Gomes-
dc.contributor.authorSá, Ivan Coelho de-
dc.date.accessioned2019-10-18T13:37:41Z-
dc.date.available2023-12-21T03:01:44Z-
dc.date.issued1995-03-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11422/10132-
dc.description.abstractThis work is aimed at making a new concept of the of the Brazilian academic painting of the XIX century, showing that it was not only exclusively neoclassic, as it is generally accepted, but also underwent the influences of the Romantism, mainly of the French academic romantism, mostly known as Pompiérisme. For study we have chosen the most caracteristic Brazilian academic painter – Pedro Américo de Figueiredo e Melo – who studied in Paris with important names of the pompier painting and, in spite of having assimilated this artistic trend, is known, almost unanimously, as an academic neoclassic painter. Form the context of the Academicism, the Neoclassicism, the Romantism and the Pompiérisme, as well as the analysis of the thematic aspects, formal and technical, mainly the last one, it will be identified the influences that have really affected Pedro Américo and, by extencion, the Academia Imperial de Belas Artes, in Rio de Janeiro, where he initiadet his artistic education.en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Rio de Janeiropt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPinturapt_BR
dc.subjectArtespt_BR
dc.subjectHistória da artept_BR
dc.subjectBrasilpt_BR
dc.titleA academização da pitura romântica no Brasil e sua ligação com o pompierismo francês: o caso de Pedro Américopt_BR
dc.title.alternativeThe academization of the Brazilian romantic painting and its relation to the French Pompiérisme: Pedro Américo's caseen
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.contributor.advisorLatteshttp://lattes.cnpq.br/7215951323937810pt_BR
dc.contributor.authorLatteshttp://lattes.cnpq.br/7655274726492200pt_BR
dc.contributor.referee1Cunha, Almir Paredes-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9272776037066644pt_BR
dc.contributor.referee2Oliveira, Myriam Andrade Ribeiro de-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/9654678858468105pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho tem como objetivo reconceituar a pintura acadêmica brasileira do século XIX, demonstrando que ela não foi exclusivamente neoclássica como é, geralmente, reconhecida e que sofreu influências do Romantismo, sobretudo do Romantismo acadêmico francês, mais conhecido como Pompierismo. Como objeto de estudo foi escolhido o mais característico pintor acadêmico brasileiro – Pedro Américo de Figueiredo e Melo – que estudou em Paris com importantes nomes da pintura pompier, e, apesar de ter assimilado esta tendência artística, é tido, quase que unanimemente, como um pintor neoclássico acadêmico. Através da contextualização do Academicismo, do Neoclassicismo, do Romantismo e do Pompierismo, bem como da análise dos aspectos temáticos, formais e técnicos, sobretudo daquele último, serão identificadas as influências que realmente incidiram sobre Pedro Américo, e, por extensão, à Academia Imperial de Belas Artes do Rio de Janeiro, onde ele recebeu sua formação artística inicial.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEscola de Belas Artespt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Artes Visuaispt_BR
dc.publisher.initialsUFRJpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTESpt_BR
dc.embargo.termsabertopt_BR
Appears in Collections:Artes Visuais

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
823292.pdf6.52 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.