Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11422/10135
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorZamberlan, Fábio Luiz-
dc.contributor.authorTravessa, Carlos Albino Sigilião-
dc.date.accessioned2019-10-18T13:53:03Z-
dc.date.available2023-12-21T03:01:45Z-
dc.date.issued2017-04-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11422/10135-
dc.description.abstractThe present study aims at evaluating training content of the Technical Course of Mechanics from CEFET/RJ. Maracanã unit, in front of the technologies in use in the state of Rio de Janeiro. The research looked at teaching systems adopted in some countries and their criteria for defining training content. Designed technologies of the future. Raised the necessary skills in egress training reports and in interviews with industry representatives involved with the activities of these professionals. The surveys indicated the importance of a solid training, with mastery of the theoretical concepts that support the technological contents. The content of training should be defined locally, with the participation of educational institutions, companies operating in the region and representatives of professionals. The projection of future technologies indicates massive use of information and communication technology in automated processes, with increased presence of robots and local and remote interconnection between equipment and management software and the supply chain. Simulation and processes of design, production and production planning and control will be supported by integrated software. Misalignments and lags in contents observed in the surveys of the alumni reports and in the evaluation interviews show the need to update and adapt the local needs. The necessary changes raised will be proposed to be sent to the collegiate of the course for discussion, evaluation and adequacy. The development of this work can be replicated in similar studies within and outside the scope of CEFET / RJ.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Rio de Janeiropt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEngenharia de Produçãopt_BR
dc.subjectCurso de técnico em mecânica x avaliaçãopt_BR
dc.titleAvaliação do conteúdo de formação do técnico em mecânica do CEFET/RJ em face das tecnologias em uso no estado do Rio de Janeiropt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.contributor.authorLatteshttp://lattes.cnpq.br/4765952960058103pt_BR
dc.contributor.referee1Cavalcanti, Marcos do Couto Bezerra-
dc.contributor.referee2Souza, Cristina Gomes de-
dc.contributor.referee3Mendes, Heitor Soares-
dc.description.resumoEste trabalho avalia a adequação do conteúdo de formação do técnico em mecânica formado pelo CEFET/RJ, unidade Maracanã, frente as tecnologias em uso no estado do Rio de Janeiro. A pesquisa observou sistemas de ensino adotados em alguns países e seus critérios de definição de conteúdo de formação. Projetou tecnologias do futuro. Levantou as competências necessárias em relatórios de estágio dos egressos e em entrevistas com representantes da indústria envolvidos com as atividades destes profissionais. Os levantamentos indicaram a importância de uma formação sólida, com domínio dos conceitos teóricos que suportam os conteúdos tecnológicos. O conteúdo de formação deve ser definido localmente, com a participação das instituições de ensino, empresas atuantes na região e representantes dos profissionais. A projeção de tecnologias futuras indica utilização maciça de tecnologia de informação e comunicação em processos automatizados, com aumento da presença de robôs e interligação local e remota entre equipamentos e softwares de gestão e a cadeia de suprimentos. Simulação e processos de projetação, produção e planejamento e controle de produção serão suportados por softwares integrados. Desalinhamentos e defasagens em conteúdos observadas nos levantamentos dos relatórios de egressos e nas entrevistas de avaliação mostram a necessidade de atualização e adequação as necessidades locais. As alterações necessárias levantadas formarão proposta a ser encaminhada ao colegiado do curso para debate, avaliação e adequação. A forma de desenvolvimento deste trabalho pode ser replicada em estudos semelhantes dentro e fora do âmbito do CEFET/RJ.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentInstituto Alberto Luiz Coimbra de Pós-Graduação e Pesquisa de Engenhariapt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Engenharia de Produçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFRJpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAOpt_BR
dc.embargo.termsabertopt_BR
Appears in Collections:Engenharia de Produção

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
882548.pdf1.86 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.