Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11422/10562
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorRuffo, Leda Papaleo-
dc.contributor.authorLucchesi, Marco Americo-
dc.date.accessioned2019-11-22T18:07:27Z-
dc.date.available2023-12-21T03:01:37Z-
dc.date.issued1992-01-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11422/10562-
dc.description.abstractAnalysis of Dante's Empireo (canto XXX, XXI, XXXII and XXXIII from Paradiso). It is especially concentrated on the poetical relationship of its absolute transcendence, built on a labile hypersignificant text. The genesis of such hypersingn depends upon three elements: light, unity and transcedence: each of wich tries to accont for the superdetermination, the addition through wixh they are linked. The hypersingn does not identify itself with the divinity. It represents its textual space, the sum of icons, symbols and signs, whose effect makes up the mystery,k the arduous border between poetry and metaphysics, through the representation of the irrepressentable, in the hiatus between image and concept, establishing at last the dialetic of visibility and invisibility. Light, unity and transcedence organize in fact such dialetic. The objective of the Thesis, threfore, lies in the limits of the hyperuanian world, whose end is love.en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Rio de Janeiropt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFilosofiapt_BR
dc.subjectLiteratura Italianapt_BR
dc.subjectNeoplatonismopt_BR
dc.subjectTeoria Literáriapt_BR
dc.subjectDante Alighieri,1265-1321pt_BR
dc.subjectCrítica e interpretaçãopt_BR
dc.subjectPoesiapt_BR
dc.subjectPaisagempt_BR
dc.titleO prefácio de Deus: a estruturação do empíreo dantescopt_BR
dc.typeTesept_BR
dc.contributor.authorLatteshttp://lattes.cnpq.br/5798338889765165pt_BR
dc.contributor.referee1Nascimento, Dalma Braune Portugal do-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7205313339649461pt_BR
dc.contributor.referee2Mendes, Angela Maria Fabiana-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/8290974285181273pt_BR
dc.contributor.referee3Nóbrega, Francisca-
dc.contributor.referee4Coutinho, Luis Edmundo Bouças-
dc.description.resumoAnálise do “Empíreo” de Dante (cantos XXX, XXXI, XXXII, XXXIII do "Paraíso). Concentra-se especialmente na relação poética de sua absoluta transcendência, construída sobre um texto lábil, hipersignificante. A gênese desse hipersigno efetiva-se na base de três elementos: luz, unidade e transcendência, cada qual estruturado para dar conta da sobre determinação, do acréscimo que os articula. O hipersigno não se identifica com a divindade. Representa seu espaço textual, a soma de ícones, símbolos e signos, cujo resultado compõe o mistério, o árduo limite entre a poesia e a metafísica, na representação do irrepresentável, na hiância entre a imagem e o conceito, instaurando, afinal, a dialética do visível e do invisível. A luz, a unidade e a transcendência arreglam com efeito essa dialética. O objetivo da Tese, portanto, repousa sobre os limites do mundo hiperurânio, que se atermam no amor.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Letraspt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Ciência da Literaturapt_BR
dc.publisher.initialsUFRJpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LITERATURAS CLASSICASpt_BR
dc.embargo.termsabertopt_BR
Appears in Collections:Ciência da Literatura

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
81718.pdf6.36 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.