Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11422/11000
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorMarteleto, Regina Maria-
dc.contributor.authorSilva, Suely Braga da-
dc.date.accessioned2020-01-09T16:40:20Z-
dc.date.available2023-12-21T03:06:38Z-
dc.date.issued1992-11-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11422/11000-
dc.description.abstractThe foundation of the Instituto Nacional do Livro - INL - within the political and educational context of the 30’s and its performance until the end of the dictatorship of Estado Novo (1945). The debate established between the Escola Nova movement supporters and the catholic conservatives. The planning of the Plano nacional de Educação and the suggestion of an extra-school educational action. Political and financial difficulties in the first years of the INL. Objectives, scope and results reached by the Instituto through the study of its three sections: Publishing Section, Encyclopedia and Dictionary Section and Library Section. Analysis of the performance the Library Section in pursueing its major goal - to stimulate the organization and help the maintenance of public libraries all over Brazil - based on data of the 3.044 libraries which were registered at the Instituto between 1938 and 1945 on the purpose of benefitting from its program of book donation.en
dc.description.sponsorshipCAPESpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Rio de Janeiropt_BR
dc.publisherInstituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologiapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPlano Nacional de Educaçãopt_BR
dc.subjectInstituições culturaispt_BR
dc.subjectBibliotecas públicaspt_BR
dc.titleO Instituto Nacional do Livro e a institucionalização de organismos culturais no Estado Novo (1937-1945): planos, ideais e realizaçõespt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.contributor.advisorLatteshttp://lattes.cnpq.br/6352285207676599pt_BR
dc.contributor.authorLatteshttp://lattes.cnpq.br/5340278501491683pt_BR
dc.contributor.advisorCo1D'Araujo, Maria Celina Soares-
dc.contributor.advisorCo1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3386402716993689pt_BR
dc.description.resumoCriação do Instituto Nacional do Livro - INL - no contexto político-educacional dos anos 30 e sua atuação ate o final do Estado Novo (1945). Debate travado entre os defensores da Escola Nova e os conservadores católicos e elaboração do Plano Nacional de Educação com recomendações para uma ação educacional extra-escolar. Dificuldades de ordem política e financeira nos primeiros anos do Instituto. Objetivos, competência e resultados alcançados pelo Instituto mediante o estudo das três seções em que se estruturou: Seção das Publicações, Seção da Enciclopédia e do Dicionário, Seção das Bibliotecas. Analise do desempenho da Seção das Bibliotecas no tocante ao seu objetivo maior - incentivar a organização e auxiliar a manutenção de bibliotecas publicas em todo o território nacional - com base nos dados das 3.044 bibliotecas registradas no Instituto no período de 1938 a 1945, interessadas em se beneficiar do programa de doação de livros.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEscola de Comunicaçãopt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Ciência da Informaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFRJpt_BR
dc.publisher.initialsIBICTpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::CIENCIA DA INFORMACAO::BIBLIOTECONOMIApt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DO BRASIL::HISTORIA DO BRASIL REPUBLICApt_BR
dc.embargo.termsabertopt_BR
Appears in Collections:Ciência da Informação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
276669.pdf3.05 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.