Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11422/11018
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorPinheiro, Lena Vania Ribeiro-
dc.contributor.authorJensen, Leo Roberto-
dc.date.accessioned2020-01-10T19:17:52Z-
dc.date.available2020-01-12T03:00:10Z-
dc.date.issued1991-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11422/11018-
dc.description.abstractStudy on the degree of library participation at the library located in the School of Universidade Federal Fluminense, considering the learning processs experienced by the Engineering student in the subjects offered by theTechnical Drawing Department and the communication flow among students, teachers and librarians, viewed as a stimulating factor in library use. The data was collected though a questionaire, and the analysis presented as basis the particulars of technological informtion, the adjustment of the library's material and services to the specific needs and demands of the Department, and computer advantages, both to library activities and to teacher's didactical support. The discussion also focuses on the friction points within the internal communication cycle and its interference in library use. The conclusions set off the need for a restructuring of the roles of the library, the librarians and the teachers, so that all of them accomplis their goals. To achieve such goals, some recommendations are the implementation of regular user training, and the inclusion of the subect "INTRODUCTION TO LIBRARY TECHNIQUES" in the curriculum.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Rio de Janeiropt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectBibliotecas universitáriaspt_BR
dc.subjectEstudos de usuáriospt_BR
dc.subjectServiços de informaçãopt_BR
dc.titleO papel da biblioteca no processo educativo do aluno de engenharia e o ciclo de comunicação interna na transferência de informaçãopt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.contributor.advisorLatteshttp://lattes.cnpq.br/9613980184982976pt_BR
dc.description.resumoEstudo do grau de participação da Biblioteca da Escola de Engenharia da Universidade Federal Fluminense, no processo de aprendizagem do aluno de Engenharia, nas disciplinas do Departamento de Desenho Técnico e do fluxo de comunicação entre alunos, professores e bibliotecários, considerado como fator estimulante no uso da biblioteca. Na coleta foi utilizado o questionário e a analise teve por base as peculiaridades da informação tecnológica, a adequação do acervo e serviços da biblioteca as necessidades, a demanda especifica do setor e as vantagens do computador, tanto para as atividades da biblioteca, quanto para apoio didático aos professores. A discussão enfoca, ainda, os pontos nevrálgicos do ciclo de comunicação interna e sua interferência no uso da biblioteca. As conclusões ressaltam a necessidade de um redimensionamento de papeis, da biblioteca, de bibliotecários e professores, para que atinjam a sua potencialidade. Para tanto, é recomendada a introdução de treinamento de usuários, regularmente, e da disciplina "INTRODUÇÃO AS TÉCNICAS BIBLIOGRÁFICAS", no programa curricular.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEscola de Comunicaçãopt_BR
dc.publisher.programPós-Graduação em Ciência da Informaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFRJpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::CIENCIA DA INFORMACAOpt_BR
dc.embargo.termsabertopt_BR
Appears in Collections:Ciência da Informação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
276882.pdf34,79 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.