Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11422/12018
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorSilva, Marcelino Aurélio Vieira da-
dc.contributor.authorVasconcelos, Hugo Vieira de-
dc.date.accessioned2020-04-24T13:58:15Z-
dc.date.available2023-12-21T03:07:03Z-
dc.date.issued2018-10-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11422/12018-
dc.description.abstractThis study develops a model for the selection of Brazilian municipalities with potential to receive investments in airport infrastructure, as a way to foment regional aviation and to increase Brazilian population access to regular domestic flights. For this purpose, discrete covering based facilities location models were used. A model was developed based on partial coverage and with restrictions on the installation of nearby facilities. The results show the contribution of the proposed model when compared to the classic coverage location problem and also when compared to the Brazilian Regional Aviation Development Program, indicating the possibility of reducing considerably the number of airports contemplated by investments, maintaining the same level of coverage of the population.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Rio de Janeiropt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectaviação regionalpt_BR
dc.subjectaeroportospt_BR
dc.titleSeleção de localidades com potencial para receber investimentos em infraestrutura aeroportuária : um estudo de caso da aviação regionalpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.contributor.advisorLatteshttp://lattes.cnpq.br/7060585515102803pt_BR
dc.contributor.authorLatteshttp://lattes.cnpq.br/2777534695656871pt_BR
dc.contributor.referee1Fernandes, Elton-
dc.contributor.referee2Oliveira, Alessandro Vinícius Marques de-
dc.description.resumoO presente estudo desenvolve um modelo para a seleção de municípios brasileiros com potencial para receber investimentos em infraestrutura aeroportuária, como forma de fomentar a aviação regional e ampliar o acesso da população brasileira aos voos domésticos regulares. Para este fim, foram utilizados modelos discretos de localização de facilidades baseados em cobertura. Desenvolveu-se um modelo baseado em cobertura parcial e com restrição à instalação de facilidades próximas. Os resultados obtidos mostram a contribuição do modelo proposto quando comparado ao modelo clássico de maximização de cobertura e também quando comparado ao Programa de Desenvolvimento da Aviação Regional brasileiro, indicando a possibilidade de se reduzir consideravelmente o número de aeroportos contemplados por investimentos, mantendo o mesmo nível de cobertura da população.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentInstituto Alberto Luiz Coimbra de Pós-Graduação e Pesquisa de Engenhariapt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Engenharia de Transportespt_BR
dc.publisher.initialsUFRJpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE TRANSPORTESpt_BR
dc.embargo.termsabertopt_BR
Appears in Collections:Engenharia de Transportes

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
HugoVieiraDeVasconcelos.pdf6.03 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.