Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11422/12018
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Silva, Marcelino Aurélio Vieira da | - |
dc.contributor.author | Vasconcelos, Hugo Vieira de | - |
dc.date.accessioned | 2020-04-24T13:58:15Z | - |
dc.date.available | 2023-12-21T03:07:03Z | - |
dc.date.issued | 2018-10 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11422/12018 | - |
dc.description.abstract | This study develops a model for the selection of Brazilian municipalities with potential to receive investments in airport infrastructure, as a way to foment regional aviation and to increase Brazilian population access to regular domestic flights. For this purpose, discrete covering based facilities location models were used. A model was developed based on partial coverage and with restrictions on the installation of nearby facilities. The results show the contribution of the proposed model when compared to the classic coverage location problem and also when compared to the Brazilian Regional Aviation Development Program, indicating the possibility of reducing considerably the number of airports contemplated by investments, maintaining the same level of coverage of the population. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal do Rio de Janeiro | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | aviação regional | pt_BR |
dc.subject | aeroportos | pt_BR |
dc.title | Seleção de localidades com potencial para receber investimentos em infraestrutura aeroportuária : um estudo de caso da aviação regional | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
dc.contributor.advisorLattes | http://lattes.cnpq.br/7060585515102803 | pt_BR |
dc.contributor.authorLattes | http://lattes.cnpq.br/2777534695656871 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Fernandes, Elton | - |
dc.contributor.referee2 | Oliveira, Alessandro Vinícius Marques de | - |
dc.description.resumo | O presente estudo desenvolve um modelo para a seleção de municípios brasileiros com potencial para receber investimentos em infraestrutura aeroportuária, como forma de fomentar a aviação regional e ampliar o acesso da população brasileira aos voos domésticos regulares. Para este fim, foram utilizados modelos discretos de localização de facilidades baseados em cobertura. Desenvolveu-se um modelo baseado em cobertura parcial e com restrição à instalação de facilidades próximas. Os resultados obtidos mostram a contribuição do modelo proposto quando comparado ao modelo clássico de maximização de cobertura e também quando comparado ao Programa de Desenvolvimento da Aviação Regional brasileiro, indicando a possibilidade de se reduzir consideravelmente o número de aeroportos contemplados por investimentos, mantendo o mesmo nível de cobertura da população. | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | Instituto Alberto Luiz Coimbra de Pós-Graduação e Pesquisa de Engenharia | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Transportes | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFRJ | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE TRANSPORTES | pt_BR |
dc.embargo.terms | aberto | pt_BR |
Appears in Collections: | Engenharia de Transportes |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
HugoVieiraDeVasconcelos.pdf | 6.03 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.