Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11422/12266
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorSzklo, Alexandre Salem-
dc.contributor.authorRoitman, Tamar-
dc.date.accessioned2020-05-18T01:55:27Z-
dc.date.available2023-12-21T03:07:07Z-
dc.date.issued2018-12-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11422/12266-
dc.description.abstractThe global aviation industry has emitted 859 million tons of CO2, around 2% of all human-induced CO2 emissions, in 2017. Sector associations have set ambitious targets to face the challenges posed by climate change, and in order to achieve them, a basket of measures has been identified, which include aircraft-related technology development, alternative fuels, improving of air traffic management and infrastructure use, and marketbased measures. Sustainable aviation fuels present an opportunity to reduce aviation CO2 emissions without restricting demand, and Brazil has the potential to be a high-level producer of this biofuel. Amongst constraints for the creation of a biokerosene industry in Brazil, we can mention the feedstock availability and the need for a supply chain establishment, and the high production costs and investments involved, especially in the industry initial development phase. Besides that, airline companies are in a struggling position in Brazil, since they have operated with negative profit margins from 2011 to 2016. Fuels costs are the main cost element in the airline operational costs and any increase reflects directly in the airlines’ financial results. In this sense, the development of a SAF industry relies on political measures. In this work, five policy instruments suggestions for the introduction of biokerosene in air transport in Brazil were prepared, focusing in the development of a, aviation biofuel industry in Brazil.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Rio de Janeiropt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectBiocombustível de aviaçãopt_BR
dc.subjectTransporte aéreopt_BR
dc.titlePerspectivas e propostas de inserção de bioquerosene de aviação no transporte aéreo de passageiros no Brasilpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.contributor.advisorLatteshttp://lattes.cnpq.br/5314056414907898pt_BR
dc.contributor.authorLatteshttp://lattes.cnpq.br/8427668316443202pt_BR
dc.contributor.referee1Lucena, André Frossard Pereira de-
dc.contributor.referee2Hoffmann, Bettina Susanne-
dc.description.resumoA indústria aérea mundial emitiu 859 milhões de toneladas de CO2, o equivalente a, aproximadamente, 2% das emissões provocadas pela ação humana, em 2017. Associações do setor aéreo estabeleceram metas ambiciosas para mitigar os efeitos climáticos provocados pela aviação internacional e, para alcançá-las, foi proposto um conjunto de medidas, que inclui o desenvolvimento tecnológico de aeronaves, a melhoria da gestão e infraestrutura de tráfego aéreo, o uso de combustíveis sustentáveis, e a implantação de medidas baseadas em mercado. Os combustíveis sustentáveis de aviação representam uma oportunidade de redução de emissões sem restringir a demanda por transporte aéreo, e o Brasil tem potencial para ser um importante produtor deste biocombustível. Entre os desafios para a criação de uma indústria de bioquerosene no Brasil estão a disponibilidade de matérias-primas sustentáveis e a necessidade de criação de uma cadeia de suprimento destas, além dos altos custos e investimentos envolvidos, principalmente, no estágio inicial de desenvolvimento da indústria. Ainda, as companhias aéreas encontram-se em uma posição delicada, uma vez que operaram com margens de lucro negativas de 2011 a 2016. Os combustíveis representam a maior parcela dos custos operacionais das companhias e qualquer aumento deste custo reflete diretamente nos seus resultados financeiros. Nesse sentido, o desenvolvimento de uma indústria de bioquerosene no país depende da adoção de medidas de incentivo. Neste trabalho, foram elaboradas cinco propostas de políticas públicas voltadas para a introdução do bioquerosene no transporte aéreo de passageiros no Brasil, com foco no desenvolvimento de uma indústria deste biocombustível no país.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentInstituto Alberto Luiz Coimbra de Pós-Graduação e Pesquisa de Engenhariapt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Planejamento Energéticopt_BR
dc.publisher.initialsUFRJpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::ENGENHARIASpt_BR
dc.embargo.termsabertopt_BR
Appears in Collections:Planejamento Energético

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TamarRoitman-min.pdf1.6 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.