Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11422/12809
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorMarques, Carla Verônica Machado-
dc.contributor.authorOliveira, Carlo Emmanoel Tolla de-
dc.contributor.authorMotta, Claudia Lage Rebello da-
dc.date.accessioned2020-07-24T12:37:38Z-
dc.date.available2023-12-21T03:02:11Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11422/12809-
dc.description.abstractThis report consists of a collaborative critical review, whose theoretical foundation is consolidated in the research of Professor and Scientist Dr. Carla Verônica Machado Marques, which originated the Doctoral Thesis EICA – Learning Cognitive Internal Structures: A Neuro-Computational Model applied to the instance. Psychic of the Person System in Dimensional Spaces, along with the studies of Franco Lo Presti Seminarium, Barbel Inhelder, Shimamura, Lakoff and Guilford. In addition to the thorough analysis of the referent Thesis, the timely reading of George Lakoff and Mark Johnson's Philosophy in the Flesh: The Embodied Mind and its Challenge to the Western Thought, and Joy Paul Guilford's Structure of the Intellect made it possible to find converging points of this content.. In this context, it was elaborated a survey of elementary knowledge that allowed the understanding of the evolutionary and adaptive computational model. The results demonstrate that the EICA state machine is a complex system composed by a template graph, consisting of metaphors of complex metacognitive processes. To facilitate the understanding of the EICA and the theories that are intertwined with its origin, three models were developed to organize the information based on reasoning and memorization. Brain Fan of Intellect – LCI. Therefore, this report will serve to build brain-minded models that provide requirements for the development of software that can meet the needs of the learning process and high cognitive functioning. In short, the use of the machine for the sake of increased cognition.en
dc.languageporpt_BR
dc.relation.ispartofRelatório Técnico NCEpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCogniçãopt_BR
dc.subjectMetacogniçãopt_BR
dc.subjectMetáforapt_BR
dc.subjectNeuropedagogia computacionalpt_BR
dc.subjectInterface gráficapt_BR
dc.subjectTransitividadept_BR
dc.titleEstrutura da arquitetura mental: conteúdo-processo: a transmoglifação metafórica dos esquemas cognitivospt_BR
dc.typeRelatóriopt_BR
dc.description.resumoO presente relatório consiste em uma resenha crítico colaborativa, cuja fundamentação teórica está consolidada na pesquisa da Professora e Cientista Dra. Carla Verônica Machado Marques, a qual originou a Tese de Doutorado EICA – Estruturas Internas Cognitivas Aprendentes: Um Modelo Neuro-Computacional aplicado à instância psíquica do Sistema Pessoa em Espaços Dimensionais, juntamente com os estudos de Franco Lo Presti Seminério, Barbel Inhelder, Shimamura, Lakoff e Guilford. Além da análise minuciosa da referente Tese, a leitura oportuna das obras Philosophy in the Flesh: The Embodied Mind and its Challenge to Western Thought de George Lakoff e Mark Johnson e a Estrutura do Intelecto de Joy Paul Guilford viabilizou o encontro de pontos convergentes destes conteúdos. Nesse contexto, foi elaborado um levantamento de conhecimentos elementares que possibilitaram a compreensão do modelo computacional evolutivo e adaptativo. Os resultados demonstram que a máquina de estados EICA é um sistema complexo composto por um grafo de templates, constituído de metáforas de processos metacognitivos complexos. Para facilitar a compreensão do EICA e das teorias que se entrelaçam à sua origem, foram elaborados três modelos para organizar as informações a partir do raciocínio e a memorização: Interseção Conteudista com o Cubo de Guilford - ICCG, Estrutura Diagonal do Intelecto – EDI e o Leque Cerebral do Intelecto – LCI. Portanto, este relatório servirá para a construção de modelos cérebro-mente que forneçam requisitos para o desenvolvimento de softwares capazes de atender às necessidades do processo de aprendizagem e do alto funcionamento cognitivo. Em suma, a utilização da máquina em prol da cognição aumentada.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentInstituto Tércio Pacitti de Aplicações e Pesquisas Computacionaispt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO::TEORIA DA COMPUTACAOpt_BR
dc.citation.issue0418pt_BR
dc.embargo.termsabertopt_BR
Appears in Collections:Relatórios

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0418.pdf1.72 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.