Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11422/13339
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Pasqualino, Ilson Paranhos | - |
dc.contributor.author | Lopes, Manoela Teixeira | - |
dc.date.accessioned | 2020-10-24T21:46:00Z | - |
dc.date.available | 2023-12-21T03:02:23Z | - |
dc.date.issued | 2019-06 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11422/13339 | - |
dc.description.abstract | This work presents a qualitative and quantitative approach to introduce human factors aspects in the reliability and risk assessment of offshore rig operations. The qualitative part covers the task analysis and searching for potential causes of failures based on a cognitive framework. In the quantitative stage, the combined effect of factors on Human Error Probability is computed from normalized relative weights and evaluation of the called degree of compliance. The model is initially drawn by means of binary trees and subsequently converted into a Bayesian network in order to express conditional relationships between human factors and cognitive failures. The approach was applied to the scenario of rig emergency disconnection and the degree of compliance scored considering a literature review on the operational context of the Macondo well blowout. The main contributors identified for this accident were associated to organizational aspects, risk communication, attention and team collaboration that mostly affected situation awareness of the crew. To verify the model, sensitivity analyzes were performed through variations in the human factors under two extreme operating conditions and in the probability of the cognitive function failures. The results obtained allowed to validate the developed proposal. | pt_BR |
dc.language | eng | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal do Rio de Janeiro | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Confiabilidade Humana | pt_BR |
dc.subject | Estrutura Cognitiva | pt_BR |
dc.subject | Rede Bayesiana | pt_BR |
dc.subject | Operações com Sondas | pt_BR |
dc.title | Human reliability analysis applied to rig operations using a cognitive framework and defined performance influencing factors | pt_BR |
dc.title.alternative | Análise de confiabilidade humana aplicada a operações com sondas usando uma estrutura cognitiva e definição de fatores de desempenho | pt_BR |
dc.type | Tese | pt_BR |
dc.contributor.advisorLattes | http://lattes.cnpq.br/1808338973932778 | pt_BR |
dc.contributor.authorLattes | http://lattes.cnpq.br/3173929963770934 | pt_BR |
dc.contributor.advisorCo1 | Frutuoso e Melo, Paulo Fernando Ferreira | - |
dc.contributor.advisorCo1Lattes | http://lattes.cnpq.br/1187896035778213 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Souza, Marcelo Igor Lourenço de | - |
dc.contributor.referee2 | Sagrilo, Luis Volnei Sudati | - |
dc.contributor.referee3 | Lima, Gilson Brito Alves | - |
dc.description.resumo | Este trabalho apresenta uma abordagem qualitativa e quantitativa para introduzir aspectos de fatores humanos na avaliação de confiabilidade e riscos de operações com sondas. A parte qualitativa compreende a análise de tarefa e a pesquisa por causas potenciais de falhas baseadas em uma estrutura cognitiva. No estágio quantitativo, o efeito combinado de fatores sobre a probabilidade de erro humano é calculado a partir de pesos relativos normalizados e avaliação do denominado grau de conformidade. O modelo é primeiramente elaborado a partir de árvores binárias e posteriormente convertido em uma rede bayesiana para expressar relações condicionais entre fatores humanos e falhas cognitivas. A abordagem foi aplicada para o cenário de desconexão de emergência de sonda e o grau de conformidade pontuado de acordo com revisão de literatura sobre o contexto operacional do blowout de Macondo. Os fatores identificados com maior contribuição para o acidente estavam associados a aspectos organizacionais, comunicação de riscos, atenção e colaboração da equipe, que majoritariamente afetaram a consciência situacional da tripulação. Para verificar o modelo, foram efetuadas análises de sensibilidade através de variações nos fatores humanos em duas condições operacionais extremas e nos valores de probabilidade de falha de funções cognitivas. Os resultados obtidos permitiram validar a proposta desenvolvida. | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | Instituto Alberto Luiz Coimbra de Pós-Graduação e Pesquisa de Engenharia | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Engenharia Oceânica | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFRJ | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::ENGENHARIAS | pt_BR |
dc.embargo.terms | aberto | pt_BR |
Appears in Collections: | Engenharia Oceânica |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ManoelaTeixeiraLopes.pdf | 4.76 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.