Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11422/13676
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dc.contributor.advisorAlimonda, Heitor-
dc.contributor.authorAndré, Sérgio da Silva-
dc.date.accessioned2021-02-09T19:24:14Z-
dc.date.available2023-12-21T03:07:25Z-
dc.date.issued1992-03-25-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11422/13676-
dc.description.abstractThe present study was based on a substantive hypothesis, which anticipated that "it is important for the pianist, the knowledge of the potentialities of his body". The research was developed on a descriptive form by the analysis of the studied material, which proved to be reference for the following statement. It is been adopted, as an instrument of measurement, a questionary to search the opinions about the focused theme on the study, which has been answered by piano teachers, pianists, and students of piano in different levels of graduation. The main conclusion of the work, that embraces a series of preoccupations about the body conscience in piano-teaching-apprenticeship and in instrument execution, is this: Every activities in the quality of human beings, including the pianistic one, needs an effective performance by what we consider body, because being conscious of this same body, sends us to our interior, primeval, our total.en
dc.description.sponsorshipCAPESpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Rio de Janeiropt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPosturapt_BR
dc.subjectInterpretação musicalpt_BR
dc.titleA consciência corporal na interpretação pianísticapt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.contributor.authorLatteshttp://lattes.cnpq.br/6822295509048431pt_BR
dc.contributor.referee1Medalha Filho, Luiz-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5574376415969931pt_BR
dc.contributor.referee2Vainer, Esther Naiberger-
dc.description.resumoO presente estudo baseou-se numa hipótese substantiva a qual antecipava que: "é importante para o pianista o conhecimento das potencialidades do seu corpo". A pesquisa foi desenvolvida de forma descritiva, através da análise do material de consulta que serviu de referencial para a fundamentação. Como instrumento de medida foi adotado um questionário, o qual, tendo sido respondido por professores de piano, intérpretes, alunos em nível de graduação e pós-graduação, serviu para sondagem de opiniões sobre o terna abordado no estudo. A principal conclusão do trabalho que engloba uma série de preocupações sobre a consciência corporal tanto no ensino-aprendizagem quanto na execução instrumental, é a seguinte: qualquer atividade, na qualidade de humanos, inclusive pianística, pressupõe uma atuação preponderante daquilo que consideramos corpo. Por isso, a conscientização desse mesmo corpo remete ao interior de nos mesmos, em suma, à nossa totalidade.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEscola de Músicapt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Músicapt_BR
dc.publisher.initialsUFRJpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICApt_BR
dc.embargo.termsabertopt_BR
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