Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11422/14052
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Xexéo, Geraldo Bonorino | - |
dc.contributor.author | Taucei, Bernardo Blasquez | - |
dc.date.accessioned | 2021-04-05T02:24:13Z | - |
dc.date.available | 2023-12-21T03:07:33Z | - |
dc.date.issued | 2019-09 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11422/14052 | - |
dc.description.abstract | [EN] A shared vision of game design and the participation of interactive development are factors that contribute positively to the collaborative process in the development of serious games. Game Design Canvas (GDC) is a tool that can contribute to the improvement of these two factors. Thus, this paper presents the development of Endo-GDC, a focus on the development of endogenous serious games. To implement it, the characteristics and origins of the canvas that served as reference for the creation of some GDCs, such as Business Model Canvas and Design Thinking Canvas, were studied, analyzed and enumerated. A subset of them were selected to compose the Endo-GDC. Theoretical game models were used to help select subjects from each section and to assist in their organization and order of completion. Finally, we sought to describe two serious games using Endo-GDC to test their ability to provide an overview of an already developed game. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal do Rio de Janeiro | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Canvas | pt_BR |
dc.subject | Jogos sérios | pt_BR |
dc.title | Endo-GDC: desenvolvimento de um game design canvas para concepção de jogos educativos endógenos | pt_BR |
dc.title.alternative | Endo-GDC: developing a canvas game design for designing endogenous educational games | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
dc.contributor.advisorLattes | http://lattes.cnpq.br/4783565791787812 | pt_BR |
dc.contributor.authorLattes | http://lattes.cnpq.br/7811304158988102 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Souza, Jano Moreira de | - |
dc.contributor.referee2 | Araujo, Renata Mendes de | - |
dc.description.resumo | [PT] Uma visão compartilhada do projeto do jogo e a participação do desenvolvimento interativo, são fatores que contribuem de forma positiva para o processo colaborativo no desenvolvimento dos jogos sérios. O Game Design Canvas (GDC) é uma ferramenta que pode contribuir para melhoria desses dois fatores. Assim, este trabalho apresenta o desenvolvimento do Endo-GDC, um canvas focado no desenvolvimento de jogos sérios endógenos. Para implementá-lo, as características e origens dos canvas que serviram de referencia para a criação de alguns GDCs, como Business Model Canvas e Design Thinking Canvas, foram estudadas, analisadas e enumeradas. Um subgrupo delas foram selecionadas para compor o Endo-GDC. Modelos teóricos de jogos foram utilizados para ajudar a selecionar os assuntos de cada seção e para auxiliar na sua organização e ordem de preenchimento. Finalmente, procurou-se descrever dois jogos sérios utilizando o Endo-GDC, para testar a sua capacidade de fornecer uma visão geral sobre um jogo já desenvolvido. | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | Instituto Alberto Luiz Coimbra de Pós-Graduação e Pesquisa de Engenharia | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Sistemas e Computação | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFRJ | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::ENGENHARIAS | pt_BR |
dc.embargo.terms | aberto | pt_BR |
Appears in Collections: | Engenharia de Sistemas e Computação |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
BernardoBlasquezTaucei.pdf | 7.14 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.