Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11422/14137
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorVianna, Helio-
dc.contributor.authorCampos, Marcelo Gustavo Lima de-
dc.date.accessioned2021-04-13T00:13:44Z-
dc.date.available2023-12-21T03:07:39Z-
dc.date.issued2001-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11422/14137-
dc.description.abstractThis dissertation examines the concept known as "brasilidade" into the work of the Argentine artist named Carybé. Through bibliography, interviews and direct observation, mainly in artistic and ethnographic fields, arts and the social context are understood as linked categories. From themes like street marketing, "candombé" to myths of the popular culture, Carybé's art is placed side by side with European and Latin American art production. Through this approach, themes that have been popular during the 20th century (mainly from the fifties on) are presented. By that time, Carybé moves to Bahia, establishing himself as one of the cultural agents, through representations among popular and learned cultures. From interviews and local observations to rituals at Rio de Janeiro and Salvador, the investigation concludes that the artist was commited with the establishiment of religious aspects that pointed towards the Brazilian way of life, once they were represented from one of the most prominent cultural groups that took part of the Brazilian identity. The recognition of the people, given to the artist, can be verifyed through the way that the great majority of the people involved with the candomblé tradition, sees Carybe as one of the greatest celebrities of the Afro-Brazilian tradition. Therefore, "brasilidade" is presented as a result of the themes used in Carybé's paintings, once analyzed through social, material and symbolic contexts.en
dc.description.sponsorshipCAPESpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Rio de Janeiropt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectArtes Visuaispt_BR
dc.subjectAntropologia da Artept_BR
dc.subjectBahiapt_BR
dc.subjectCandomblépt_BR
dc.subjectModernismopt_BR
dc.subjectTrabalho de Campopt_BR
dc.titleCarybé e a construção da brasilidade: arte e etnogragia para uma análise além das representaçõespt_BR
dc.title.alternativeCarybé and the building of Brasilidade: art and ethnology for an analysis beyond representationen
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.contributor.advisorLatteshttp://lattes.cnpq.br/0101112384608364pt_BR
dc.contributor.authorLatteshttp://lattes.cnpq.br/4042663622905586pt_BR
dc.contributor.referee1Medeiros, Rogério-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5263887934823569pt_BR
dc.contributor.referee2Zoladz, Rosza Wigdorowicz Vel-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/1384082812482959pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação investiga o conceito de brasilidade na obra do artista argentino Carybé. Através de bibliografia, entrevistas e observações em campo prioritariamente sobre arte e etnografia, procura-se entender a arte como uma categoria inseparável do contexto social. Partindo de temas como feiras, candomblé e mitos da cultura popular, localiza-se a arte de Carybé junto a produções da arte européia e latino-americana. Através desta abordagem, são apresentados assuntos que estiveram em voga no século XX, principalmente a partir da década de 50. Nesta época, Carybé vem morar definitivamente na Bahia e firmar-se como um dos agentes culturais, através das representações, entre as camadas populares e eruditas. A partir de entrevistas e observações de campo em rituais no Rio de Janeiro e em Salvador, a investigação conclui sobre a importância do artista em institucionalizar aspectos religiosos indicadores de um estilo de vida nacional, uma vez que representativos de uma das correntes culturais mais marcantes na composição da identidade brasileira. O reconhecimento dado ao artista, em contrapartida, é rebatido pela sua adoção, por grande parte dos indivíduos envolvidos no universo do candomblé, como uma das fontes e autoridades do que seria a tradição afro-brasileira. Assim, a brasilidade é apresentada como uma decorrência da temática das pinturas de Carybé, uma vez analisada através de contextos sociais, materiais e simbólicos.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEscola de Belas Artespt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Artes Visuaispt_BR
dc.publisher.initialsUFRJpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::FUNDAMENTOS E CRITICA DAS ARTESpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::ANTROPOLOGIA::ANTROPOLOGIA DAS POPULACOES AFRO-BRASILEIRASpt_BR
dc.embargo.termsabertopt_BR
Appears in Collections:Artes Visuais

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
537717.pdf15.37 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.