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http://hdl.handle.net/11422/14169
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.advisor | Vianna, Helio | - |
dc.contributor.author | Campos, Marcelo | - |
dc.date.accessioned | 2021-04-23T13:30:25Z | - |
dc.date.available | 2023-12-21T03:07:40Z | - |
dc.date.issued | 2005 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11422/14169 | - |
dc.description.abstract | The objective of this thesis is to place the idea of a Brazilian identity through the reappropriations of the contemporary art made in the country according to the concepts of popular, erudite and mass media. To accomplish this, it is necessary to select and analyze works in the Brazilian artistic production which make use of material culture objects, bearing the three concepts in mind, and to later organize them according to thematic axes such as: the urban space and its contradictions, the deviation from the pattern in the trajectories of anti-heroes; authoritarianism and submission; folk religiosity; intermediation of memory. The central hypothsis of the investigation consists of attributing a notable presence to the idea of a Brazilian identity in the current art of the nation, although it may be quite surprising when applied to some artists. The idea of attributing a Brazilian face to its contemporary production springs from the points which have been recurrent in various epochs of the Brazilian art history and which end up to associate, thus creating a Brazilian identity. This information would arise from processes which could be called cultural hybridisms. It is worth emphasizing that the formation of visual images and the choices of specific references to making of art are linked to a certain cultural system. Although the artists have denied to assume a programmatic vision such as the one derived from the Semana de Arte Moderna ("Week of Modern Art"), an event held in São Paulo in 1922, and from studies of folklore, the presence of motifs of the national life is self-evident in contemporary works. | en |
dc.description.sponsorship | CAPES | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal do Rio de Janeiro | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Arte moderna | pt_BR |
dc.subject | Espaço urbano | pt_BR |
dc.subject | Brasil | pt_BR |
dc.title | Brasilidades contemporâneas: hibridismos culturais na arte brasileira (1965-2005) | pt_BR |
dc.title.alternative | National identity in contemporary art: cultural hybridisms in Brazil's art (1965-2005) | en |
dc.type | Tese | pt_BR |
dc.contributor.advisorLattes | http://lattes.cnpq.br/0101112384608364 | pt_BR |
dc.contributor.authorLattes | http://lattes.cnpq.br/4042663622905586 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Cípiniuk, Alberto | - |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/3763621130181471 | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Frade, Isabela Nascimento | - |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/0576968930348730 | pt_BR |
dc.contributor.referee3 | Secchin, Antonio Carlos | - |
dc.contributor.referee3Lattes | http://lattes.cnpq.br/0641871385506897 | pt_BR |
dc.contributor.referee4 | Luz, Angela Ancora da | - |
dc.contributor.referee4Lattes | http://lattes.cnpq.br/0258328439200026 | pt_BR |
dc.description.resumo | O objetivo geral da tese é situar a idéia de brasilidade através das reapropriações da arte contemporânea na dependência dos conceitos: popular, erudito e massivo. Para isto, torna-se necessário selecionar e analisar obras da produção artística brasileira que agenciam produtos da cultura material, vindos desses três conceitos, organizando-se através de eixos temáticos como: o espaço urbano e suas contradições; o desvio da norma nas trajetórias de anti-heróis; o autoritarismo e a submissão; a religiosidade popular; o agenciamento da memória. A hipótese central da investigação consiste em atribuir à brasilidade - isto é, questões recorrentes em variadas épocas de nossa produção artística e que acabam por se associar compondo uma identidade brasileira - presença notável, embora surpreendente em alguns, na atual arte brasileira. Este dado decorreria de processos a que se poderia denominar hibridismos culturais. Vale ressaltar que a formação de visualidades e as escolhas de determinadas referências para o fazer artístico estão vinculadas a um dado sistema cultural. Muito embora os produtores se negassem a assumir uma visão programática tal qual a derivada da Semana de 22 e dos estudos folclóricos, é evidente a presença de motivos da vida nacional em obras de arte contemporâneas. | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | Escola de Belas Artes | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFRJ | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES:FUNDAMENTOS E CRITICAS DAS ARTES::CRITICA DA ARTE | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::ANTROPOLOGIA::ANTROPOLOGIA URBANA | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA MODERNA E CONTEMPORANEA | pt_BR |
dc.embargo.terms | aberto | pt_BR |
Appears in Collections: | Artes Visuais |
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