Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11422/14645
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Thomé, Cláudia de Albuquerque | - |
dc.contributor.author | Silva, Edna de Mello | - |
dc.contributor.author | Reis, Marco Aurelio | - |
dc.contributor.author | Andrade, Ana Paula Goulart de | - |
dc.date.accessioned | 2021-07-28T14:21:08Z | - |
dc.date.available | 2023-12-21T03:08:01Z | - |
dc.date.issued | 2021-04 | - |
dc.identifier.citation | THOMÉ, Claudia; SILVA, Edna de Mello; REIS, Marco Aurelio; ANDRADE, Ana Paula Goulart de. A cobertura da Covid-19 no Rio de Janeiro: aspectos da rotina produtiva do telejornalismo local. Ámbitos: Revista Internacional de Comunicación, Sevilla, n. 52, p. 71-86, 2021. | pt_BR |
dc.identifier.issn | 1988-5733 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11422/14645 | - |
dc.description.abstract | Brazilian newscasts have experienced a series of changes in face of the challenges of Covid-19 coverage, with changes in production routines, demand for new functions and skills, and new productions of meaning on screens. The change in the anatomy of the newscast (Piccinin & Soster, 2012) went through phases, which also include the narrative construction that was being made about the pandemic itself at all times. The purpose of this article is to present an analysis of the pandemic coverage in 18 editions of the RJ1 and RJ2 newscasts, broadcast by Rede Globo in Rio de Janeiro. The method that was used is the Case Study (Yin, 2011), aplied in the first nine months of Covid-19 coverage, using as theorical reference the phases of Brazilian television news programs detected by Silva (2018). The aim is to identify the new narrative strategies (Thomé & Reis, 2019a), observing what characteristics of previous phases were retaken and / or reformulated, and also how the pandemic changed productive routines and generated new productions of meaning on the screens. Sources holding microphone, sounds sent by applications, reporters with masks, resignified archive images and predominance of live broadcast - the change in the anatomy of the newscast (Piccinin & Soster, 2012) went through phases, which also included the narrative of construction being done on the pandemic itself at each time of newscast coverage that was analiysed. | en |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Editorial Universidad de Sevilla | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Ámbitos: Revista Internacional de Comunicación | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Telejornalismo | pt_BR |
dc.subject | COVID-19 | pt_BR |
dc.subject | Rede Globo de Televisão (emissora) | pt_BR |
dc.subject | Telejournalism | en |
dc.title | A cobertura da Covid-19 no Rio de Janeiro: aspectos da rotina produtiva do telejornalismo local | pt_BR |
dc.title.alternative | Covid-19 coverage in Rio de Janeiro: aspects of the production routine of local newscast | en |
dc.type | Artigo | pt_BR |
dc.identifier.doi | 10.12795/Ambitos.2021.i52.05 | pt_BR |
dc.description.resumo | O telejornal brasileiro passou por uma série de mudanças diante dos desafios da cobertura durante a pandemia Covid-19, com alteração das rotinas produtivas, demanda por novos papéis e competências profissionais e novas produções de sentido nas telas. Mudanças na anatomia do telejornal (Piccinin & Soster, 2012) marcam fases, que também incluem a construção narrativa que vinha sendo feita sobre a própria pandemia em todos os momentos. O objetivo deste artigo é apresentar uma análise da cobertura da pandemia em 18 edições dos telejornais RJ1 e RJ2, veiculados no estado do Rio pela Rede Globo. A metodologia adotada foi a de estudo de caso (Yin, 2011), nos primeiros nove meses de cobertura da Covid-19, tendo como referencial teórico as fases do telejornal brasileiro detectadas por Silva (2018). Buscamos aqui identificar novas estratégias narrativas (Thomé & Reis, 2019a), observando características de fases anteriores que foram retomadas e/ou ressignificadas, e também como a pandemia alterou rotinas produtivas e gerou novas produções de sentido nas telas. Fontes de informação com microfone em mãos, imagens enviados por aplicativos, repórteres com máscaras em coberturas externas, imagens de arquivo ressignificadas e predomínio de contribuições de repórteres "ao vivo". As mudanças na anatomia do telejornal (Piccinin & Soster, 2012) passaram por fases, que incluem também a construção narrativa que se fazia sobre a pandemia em cada momento da cobertura televisiva analisada. | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | Escola de Comunicação | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO::JORNALISMO E EDITORACAO | pt_BR |
dc.citation.issue | 52 | pt_BR |
dc.citation.spage | 71 | pt_BR |
dc.citation.epage | 86 | pt_BR |
dc.embargo.terms | aberto | pt_BR |
Appears in Collections: | Ciências Sociais Aplicadas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
APGAndrade outros.pdf | 262.45 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.