Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11422/146
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Abreu, Regina Maria do Rego Monteiro de | - |
dc.contributor.author | Pontes, Samantha Eunice de Miranda Marques | - |
dc.date.accessioned | 2016-04-13T13:58:21Z | - |
dc.date.available | 2023-12-21T03:04:26Z | - |
dc.date.issued | 2006-05-05 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11422/146 | - |
dc.description.abstract | The object of study of this work is the capoeira, seen under the Social Memory lens as a gesture heritage, built from the conjunction of the following substances: gesture, people and meanings. Understanding the capoeira practicing as the retainer of this heritage for intermediary of his body and his voice we try to analyze it, in its trajectory throughout the time, using texts, images and narratives that demonstrated it in a dynamic and relational way, in order to unmask what it means to the Brazilian society. We find in the groups of capoeira the privileged structure to observe the current configuration of the capoeira’s universe. We investigated the internal and external relations of the groups through participation on events and interviews with the masters of this art, in which we collected important verbal and body narratives, verifying at last in which way the gesture collection of a group collaborates in constant construction of its identity. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Capoeira | pt_BR |
dc.subject | Patrimônio gestual | pt_BR |
dc.title | Patrimônio gestual da capoeira carioca | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Dodebei, Vera Lucia Doyle | - |
dc.contributor.referee2 | Ligiéro, José Luis Coelho | - |
dc.description.resumo | O objeto de estudo deste trabalho é a capoeira que é vista sob a lente daMemória Social como um patrimônio gestual, construído a partir da conjunção das seguintes matérias: gestos, pessoas e significados. Entendendo o sujeito praticante como aquele que articula esse patrimônio por intermédio de seu corpo e sua voz, buscamos analisá-lo, em sua trajetória ao longo do tempo, através de textos, imagens e narrativas que o demonstrassem de maneira dinâmica e relacional, a fim de desvendar o seu papel na sociedade brasileira. Encontramos nos grupos de capoeira a estrutura privilegiada para observar o universo da capoeira em sua configuração atual, já que constituem importantes células do universo capoeirístico. Procuramos investigar as relações internas e externas dos grupos através da observação dos eventos de capoeira e de entrevistas com os mestres da arte, nas quais recolhemos importantes narrativas orais e gestuais, verificando, enfim, de que forma a gestualidade de um grupo colabora na constante construção de sua identidade. | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | Centro de Ciências Humanas e Sociais | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Memória Social | pt_BR |
dc.publisher.initials | UNIRIO | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS | pt_BR |
dc.embargo.terms | aberto | pt_BR |
Appears in Collections: | Teses e Dissertações de outras Instituições |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
dissertaçãosam.pdf | 8.1 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.