Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11422/15325
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Freitas, Emília Cristina Benevides de | - |
dc.contributor.author | Spiegel, Carolina Nascimento | - |
dc.date.accessioned | 2021-10-04T18:58:55Z | - |
dc.date.available | 2023-12-21T03:08:27Z | - |
dc.date.issued | 2021-07-29 | - |
dc.identifier.citation | FREITAS, E. C. B. de; SPIEGEL, C. N. . Repensando o ensino de Anatomia Humana para Educação Física baseado nas tendências educacionais do século XXI. Research, Society and Development, [S. l.], v. 10, n. 9, p. e40410918247, 2021. DOI: 10.33448/rsd-v10i9.18247. | pt_BR |
dc.identifier.issn | 2525-3409 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11422/15325 | - |
dc.description.abstract | The teaching of Human Anatomy still uses the traditional model, contentist, focused on memorization, making it uninteresting from the students' perspective. This work aims to present pedagogical innovations, built from the use of active learning methodologies and digital tools for Physical Education graduates. Research was carried out to ascertain educational trends for the 21st century. The following trends were incorporated: hybrid teaching, inverted classroom and gamification. For this, a Multimodal Hybrid Teaching Environment was created containing three online environments (Moodle platform, Facebook and Instagram) and two offline environments (theoretical classroom and practical laboratory). In addition, anatomical contents were approached in a systemic, multimodal, interdisciplinary manner and with a focus on professional practice. It is hoped that the proposal presented can contribute to the teaching and learning of Anatomy for undergraduate Physical Education students. | en |
dc.language | por | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Research, Society and Development | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.rights.uri | An error occurred getting the license - uri. | * |
dc.subject | Ensino | pt_BR |
dc.subject | Ensino de Anatomia | pt_BR |
dc.subject | Educação Física | pt_BR |
dc.subject | Ensino híbrido | pt_BR |
dc.subject | Sala de aula invertida | pt_BR |
dc.subject | Gamificação | pt_BR |
dc.subject | Teaching | en |
dc.subject | Teaching Anatomy | en |
dc.subject | Physical Education | en |
dc.subject | Hybrid teaching | en |
dc.subject | Inverted classroom | en |
dc.subject | Gamification | en |
dc.subject | Enseñanza | es |
dc.subject | Enseñanza de la Anatomía | es |
dc.subject | Educación Física | es |
dc.subject | Enseñanza híbrida | es |
dc.subject | Aula invertida | es |
dc.subject | Gamificación | es |
dc.title | Repensando o ensino de Anatomia Humana para Educação Física baseado nas tendências educacionais do século XXI | pt_BR |
dc.title.alternative | Rethinking the teaching of Human Anatomy for Physical Education based on educational trends of the 21st century | en |
dc.title.alternative | Repensar la enseñanza de la Anatomía Humana para la Educación Física a partir de las tendencias educativas del siglo XXI | es |
dc.type | Artigo | pt_BR |
dc.identifier.doi | 10.33448/rsd-v10i9.18247 | pt_BR |
dc.description.resumo | O ensino de Anatomia Humana ainda se utiliza do modelo tradicional, conteudista, voltado para memorização tornando-o desinteressante na perspectiva dos alunos. Este trabalho tem por objetivo apresentar inovações pedagógicas, construídas a partir do uso de metodologias ativas de aprendizagem e ferramentas digitais para licenciandos em Educação Física. Foi desenvolvida uma pesquisa para averiguar as tendências educacionais para o século XXI. Foram incorporadas as seguintes tendências: ensino híbrido, sala de aula invertida e gamificação. Para tal, foi criado um Ambiente Multimodal de Ensino Híbrido contendo três ambientes on-line (plataforma Moodle, Facebook e Instagram) e dois ambientes off-line (sala de aula teórica e laboratório de aula prática). Além do que, os conteúdos anatômicos foram abordados de forma sistêmica, multimodal, interdisciplinar, com foco no professor de Educação Física e na sua prática profissional. Espera-se que a proposta apresentada possa contribuir para o ensino aprendizagem de Anatomia para os graduandos de Educação Física. | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | Instituto de Ciências Biomédicas | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS::MORFOLOGIA::ANATOMIA::ANATOMIA HUMANA | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA | pt_BR |
dc.citation.volume | 10 | pt_BR |
dc.citation.issue | 9 | pt_BR |
dc.citation.spage | e40410918247 | pt_BR |
dc.embargo.terms | aberto | pt_BR |
Appears in Collections: | Ciências Biológicas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
18247-Article-227673-1-10-20210729.pdf | 447 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.