Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11422/15325
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorFreitas, Emília Cristina Benevides de-
dc.contributor.authorSpiegel, Carolina Nascimento-
dc.date.accessioned2021-10-04T18:58:55Z-
dc.date.available2023-12-21T03:08:27Z-
dc.date.issued2021-07-29-
dc.identifier.citationFREITAS, E. C. B. de; SPIEGEL, C. N. . Repensando o ensino de Anatomia Humana para Educação Física baseado nas tendências educacionais do século XXI. Research, Society and Development, [S. l.], v. 10, n. 9, p. e40410918247, 2021. DOI: 10.33448/rsd-v10i9.18247.pt_BR
dc.identifier.issn2525-3409pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11422/15325-
dc.description.abstractThe teaching of Human Anatomy still uses the traditional model, contentist, focused on memorization, making it uninteresting from the students' perspective. This work aims to present pedagogical innovations, built from the use of active learning methodologies and digital tools for Physical Education graduates. Research was carried out to ascertain educational trends for the 21st century. The following trends were incorporated: hybrid teaching, inverted classroom and gamification. For this, a Multimodal Hybrid Teaching Environment was created containing three online environments (Moodle platform, Facebook and Instagram) and two offline environments (theoretical classroom and practical laboratory). In addition, anatomical contents were approached in a systemic, multimodal, interdisciplinary manner and with a focus on professional practice. It is hoped that the proposal presented can contribute to the teaching and learning of Anatomy for undergraduate Physical Education students.en
dc.languageporpt_BR
dc.relation.ispartofResearch, Society and Developmentpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.uriAn error occurred getting the license - uri.*
dc.subjectEnsinopt_BR
dc.subjectEnsino de Anatomiapt_BR
dc.subjectEducação Físicapt_BR
dc.subjectEnsino híbridopt_BR
dc.subjectSala de aula invertidapt_BR
dc.subjectGamificaçãopt_BR
dc.subjectTeachingen
dc.subjectTeaching Anatomyen
dc.subjectPhysical Educationen
dc.subjectHybrid teachingen
dc.subjectInverted classroomen
dc.subjectGamificationen
dc.subjectEnseñanzaes
dc.subjectEnseñanza de la Anatomíaes
dc.subjectEducación Físicaes
dc.subjectEnseñanza híbridaes
dc.subjectAula invertidaes
dc.subjectGamificaciónes
dc.titleRepensando o ensino de Anatomia Humana para Educação Física baseado nas tendências educacionais do século XXIpt_BR
dc.title.alternativeRethinking the teaching of Human Anatomy for Physical Education based on educational trends of the 21st centuryen
dc.title.alternativeRepensar la enseñanza de la Anatomía Humana para la Educación Física a partir de las tendencias educativas del siglo XXIes
dc.typeArtigopt_BR
dc.identifier.doi10.33448/rsd-v10i9.18247pt_BR
dc.description.resumoO ensino de Anatomia Humana ainda se utiliza do modelo tradicional, conteudista, voltado para memorização tornando-o desinteressante na perspectiva dos alunos. Este trabalho tem por objetivo apresentar inovações pedagógicas, construídas a partir do uso de metodologias ativas de aprendizagem e ferramentas digitais para licenciandos em Educação Física. Foi desenvolvida uma pesquisa para averiguar as tendências educacionais para o século XXI. Foram incorporadas as seguintes tendências: ensino híbrido, sala de aula invertida e gamificação. Para tal, foi criado um Ambiente Multimodal de Ensino Híbrido contendo três ambientes on-line (plataforma Moodle, Facebook e Instagram) e dois ambientes off-line (sala de aula teórica e laboratório de aula prática). Além do que, os conteúdos anatômicos foram abordados de forma sistêmica, multimodal, interdisciplinar, com foco no professor de Educação Física e na sua prática profissional. Espera-se que a proposta apresentada possa contribuir para o ensino aprendizagem de Anatomia para os graduandos de Educação Física.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentInstituto de Ciências Biomédicaspt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINOpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONALpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS::MORFOLOGIA::ANATOMIA::ANATOMIA HUMANApt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICApt_BR
dc.citation.volume10pt_BR
dc.citation.issue9pt_BR
dc.citation.spagee40410918247pt_BR
dc.embargo.termsabertopt_BR
Appears in Collections:Ciências Biológicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
18247-Article-227673-1-10-20210729.pdf447 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.