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dc.contributor.authorSilva, Anderson Solimões da-
dc.contributor.authorYoung, Carlos Eduardo Frickmann-
dc.date.accessioned2023-06-07T21:40:08Z-
dc.date.available2023-12-21T03:00:30Z-
dc.date.issued2022-04-29-
dc.identifier.citationSILVA, Anderson Solimões da; YOUNG, Carlos Eduardo Frickmann. Compras públicas (in) sustentáveis da Secretaria Municipal de Meio Ambiente e Sustentabilidade de Manaus. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 8, n. 5, p. 34887-34908, 2022.pt_BR
dc.identifier.issn2525-8761pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11422/20764-
dc.description.abstractThe growing concern with the environment and the finite natural resources has encouraged a movement for public purchases to incorporate sustainability criteria in bidding. However, there is also resistance from the agents involved. In Brazil, the amendment of Article 3 of Law 8,666/93 and the advent of the new Bidding Law (14,133/2021) established the regulatory framework that ensures that public procurement has purposes that go beyond contracting with the lowest price and should be a tool for sustainable development. The objective of this work is to analyze whether the processes of acquisition of goods and services carried out between 2018 and 2020 by the Municipal Secretariat for Environment and Sustainability (SEMMAS) of Manaus incorporated sustainability requirements described in Normative Instruction 01/2010 SLTI/MPOG, which provides for the criteria of environmental sustainability in the acquisition of goods, contracting of services or works by the Federal Public Administration. Based on the presence of these criteria in the bid invitations, scores were established to evaluate the evolution of sustainability criteria in SEMMAS' bidding processes. The results show that the presence of sustainability requirements and criteria in the public procurement processes of SEMMAS is still very low, even though it is an agency dedicated to promoting environmental policy.en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherBrazilian Journals Publicações de Periódicos e Editorapt_BR
dc.relation.ispartofBrazilian Journal of Developmenten
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCompras públicaspt_BR
dc.subjectSustentabilidadept_BR
dc.subjectEconomia circularpt_BR
dc.subjectPolítica ambientalpt_BR
dc.subjectAdministração municipalpt_BR
dc.subjectManauspt_BR
dc.subjectPublic procurementen
dc.subjectSustainabilityen
dc.subjectCircular economyen
dc.subjectEnvironmental policyen
dc.titleCompras públicas (in)sustentáveis da Secretaria Municipal de Meio Ambiente e Sustentabilidade de Manauspt_BR
dc.title.alternative(Un)sustainable public purchases of the Municipal Secretariat for the Environment and Sustainability of Manausen
dc.typeArtigopt_BR
dc.identifier.doi10.34117/bjdv8n5-145pt_BR
dc.description.resumoA preocupação crescente com meio ambiente e a finitude dos recursos naturais tem incentivado um movimento para que compras públicas incorporem critérios de sustentabilidade nas licitações. Contudo, também há resistência por parte dos agentes envolvidos. No Brasil, a alteração do artigo 3º da Lei 8.666/93 e o advento da nova Lei de Licitações (14.133/2021) estabeleceram o marco regulatório que garante que uma licitação tem finalidades que vão além de contratar com o menor preço, e devem ser uma ferramenta para o desenvolvimento sustentável. O objetivo deste trabalho é analisar se os processos de aquisição de bens e serviços realizados entre 2018 a 2020 pela Secretaria Municipal de Meio e Sustentabilidade (SEMMAS) de Manaus incorporaram requisitos de sustentabilidade descritos na Instrução Normativa 01/2010 SLTI/MPOG, que dispõe sobre os critérios de sustentabilidade ambiental na aquisição de bens, contratação de serviços ou obras pela Administração Pública Federal. Com base na presença desses critérios nos editais de licitações, foram estabelecidas pontuações que permitiram avaliar o grau de sustentabilidade dos processos de licitação da SEMMAS. Os resultados mostram que ainda é muito baixa a presença de requisitos e critérios de sustentabilidade presentes nos processos de compras públicas da SEMMAS, mesmo sendo um órgão dedicado a promoção da política ambiental.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentInstituto de Economiapt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO PUBLICApt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIA::ECONOMIAS AGRARIA E DOS RECURSOS NATURAIS::ECONOMIA DOS RECURSOS NATURAISpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO PUBLICA::CONTABILIDADE E FINANCAS PUBLICASpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO PUBLICA::POLITICA E PLANEJAMENTO GOVERNAMENTAISpt_BR
dc.citation.volume8pt_BR
dc.citation.issue5pt_BR
dc.citation.spage34887pt_BR
dc.citation.epage34908pt_BR
dc.embargo.termsabertopt_BR
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