Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11422/20979
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorMalina, André-
dc.contributor.authorCasais Casais, José Antônio-
dc.date.accessioned2023-07-04T19:32:51Z-
dc.date.available2023-12-21T03:04:27Z-
dc.date.issued2019-04-29-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11422/20979-
dc.description.abstractIn this research, aspects of inclusive education and special education are presented. For this, the new attributions of the work of teaching in public schools with students included are considered, aiming at inclusive processes in accordance with the special political guidelines of the Ministry of Education (MEC). In this sense, the research problem is to identify the vision of teachers 'work in crowded classrooms in municipal schools in the city of Duque de Caxias – a field research site in the light of Ricardo Antunes' work perspective. The goal is to analyze approaches and distances of the special education teacher with the concept and typology of intellectual from the perspective of Henry Giroux. Under the methodological aspect, the research was carried out after a systematic review of the literature and the conceptual presentation of the theoretical reference. Then, semi-structured interviews are conducted with teachers from the municipal education network who work with included students. As a result of this dissertation the product proposal was developed with the data collected and based on the suggestions of the participants in improving the service in the resource room. Aiming to assist the professionals who work in the Resource Room of the schools of this municipality. Thus, it should be noted that the theoretical frame of reference used is separated into two plans for the analysis of the data, one being the work perspective of Ricardo Antunes and the other the concept and typology of Henry Giroux's intellectual.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Rio de Janeiropt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTrabalhopt_BR
dc.subjectEducação inclusivapt_BR
dc.subjectTrabalho docentept_BR
dc.subjectSala de recursospt_BR
dc.titleO trabalho docente na sala de recursos pela ótica dos professorespt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.contributor.referee1Sousa, Antonio Claudio Gomez de-
dc.contributor.referee2Azevedo, Ângela Celeste Barreto de-
dc.contributor.referee3Araújo Neto, Waldmir-
dc.description.resumoNo presente trabalho de pesquisa, são apresentados aspectos da educação inclusiva e da educação especial. Para isso, são consideradas as novas atribuições da função de trabalho docente em escolas públicas com alunos inclusos, visando processos inclusivos de acordo com as diretrizes políticas especiais do Ministério da Educação (MEC). Nesse sentido, o problema de pesquisa é identificar a visão de trabalho docente dos professores lotados em salas de recursos de escolas municipais da cidade de Duque de Caxias – local da pesquisa de campo à luz da perspectiva de trabalho de Ricardo Antunes. Já o objetivo é analisar aproximações e distanciamentos do professor de educação especial com o conceito e tipologia de intelectual na perspectiva de Henry Giroux. Metodologicamente, a pesquisa foi realizada após a revisão sistemática de investigações anteriores e a apresentação conceitual do referencial teórico. Em seguida, são feitas entrevistas semiestruturadas com professores da rede municipal de ensino que atuam com alunos inclusos. Como decorrência dessa dissertação, a proposta de produto foi desenvolvida com os dados coletados e baseados nas sugestões dos participantes na melhoria do atendimento na sala de recursos para auxiliar os profissionais que atuam na Sala de Recursos das escolas desse município. Assim, salienta-se que o quadro teórico de referência utilizado é separado em dois planos para a análise dos dados: a perspectiva de trabalho de Ricardo Antunes e o conceito e tipologia intelectual de Henry Giroux.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentNúcleo Interdisciplinar para o Desenvolvimento Socialpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Tecnologia para o Desenvolvimento Socialpt_BR
dc.publisher.initialsUFRJpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINOpt_BR
dc.embargo.termsabertopt_BR
Appears in Collections:Tecnologia para o Desenvolvimento Social

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
JoseAntonioCasaisCasais.pdf3.25 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.