Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11422/21960
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Pabst, Gabriel | - |
dc.contributor.author | Pereira, Carlos Augusto Arentz | - |
dc.contributor.author | Young, Carlos Eduardo Frickmann | - |
dc.date.accessioned | 2023-10-31T13:20:42Z | - |
dc.date.available | 2023-12-21T03:02:01Z | - |
dc.date.issued | 2019-09 | - |
dc.identifier.citation | PABST, Gabriel; PEREIRA, Carlos Augusto Arentz; YOUNG, Carlos Eduardo Frickmann. Análise preliminar do custo-benefício no adiantamento da implantação do diesel B-20 na Cidade do Rio de Janeiro. In: ENCONTRO NACIONAL DA SOCIEDADE BRASILEIRA DE ECONOMIA ECOLÓGICA, 13., 2019, Campinas. Anais [...] . Campinas: Ecoeco, 2019. | pt_BR |
dc.identifier.issn | 2175-3970 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11422/21960 | - |
dc.description.abstract | The present study seeks to identify the economic impacts associated with the adoption of a 20% biodiesel utilization model in the current fuel used by public urban buses in the city of Rio de Janeiro, as established by Municipal Decree No. 44.210 / 2018. To do so, data related to the sector was raised and the additional cost related to the logistics, production, and depreciation factors inherent to this conversion was identified. In addition, this cost was compared with that related to the acquisition of carbon credits sufficient to neutralize carbon dioxide emissions in the order of magnitude found in a scenario in which the conversion to the concentration studied is implemented in order to identify the inherent economicity whether or not the conversion is being considered. The results show that the benefits of reducing greenhouse gas emissions, measured by current market prices, account for about three-quarters of the additional costs of implementing the program, which also brings other social benefits such as reduction of toxic gas emissions and local pollution, and lower hospital costs due to lower incidence of respiratory, allergic, cardiovascular, neurological, and lung cancer diseases. | en |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Sociedade Brasileira de Economia Ecológica | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Encontro Nacional da Sociedade Brasileira de Economia Ecológica | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Biocombustíveis | pt_BR |
dc.subject | Biodiesel | pt_BR |
dc.subject | Transporte público | pt_BR |
dc.subject | Valoração ambiental | pt_BR |
dc.subject | Economia dos transportes | pt_BR |
dc.subject | Rio de Janeiro (RJ) | pt_BR |
dc.subject | Biofuels | en |
dc.subject | Public transportation | en |
dc.subject | Environmental valuation | en |
dc.subject | Transport economics | en |
dc.title | Análise preliminar do custo-benefício no adiantamento da implantação do diesel B-20 na cidade do Rio de Janeiro | pt_BR |
dc.title.alternative | Preliminary cost-benefit analysis in advance of implementation of the B-20 diesel in the city of Rio de Janeiro | en |
dc.type | Trabalho publicado em evento | pt_BR |
dc.description.resumo | O presente trabalho busca identificar os impactos econômicos associados à utilização de 20% de biodiesel no atual combustível utilizado pelos ônibus urbanos públicos do município do Rio de Janeiro conforme estabelecido pelo Decreto Municipal nº 44.210/2018. Para tanto, levantou-se dados relacionados ao setor e identificou-se o custo adicional referente aos fatores logísticos, de produção e depreciação inerentes a essa conversão. Adicionalmente, comparou-se este custo com a aquisição de créditos de carbono suficientes para neutralizar as emissões de dióxido de carbono afim de identificar a economicidade inerente a adoção ou não da conversão em análise. Os resultados mostram que benefícios de redução de emissões de gases de efeito estufa, medido pelos preços atuais de mercado, respondem por cerca de três quartos dos custos adicionais de implementação do programa, que também traz outros benefícios sociais, como redução de emissão de gases tóxicos e poluição local, e diminuição de custos hospitalares devido a menor incidência de doenças respiratórias, alérgicas, cardiovasculares, neurológicas e câncer de pulmão. | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | Instituto de Economia | pt_BR |
dc.publisher.initials | ECOECO | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIA::ECONOMIAS AGRARIA E DOS RECURSOS NATURAIS::ECONOMIA DOS RECURSOS NATURAIS | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIA::ECONOMIA REGIONAL E URBANA::ECONOMIA URBANA | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE TRANSPORTES::PLANEJAMENTO DE TRANSPORTES | pt_BR |
dc.citation.issue | 13 | pt_BR |
dc.embargo.terms | aberto | pt_BR |
Appears in Collections: | Ciências Sociais Aplicadas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2019 Pabst et al EcoEco Biodiesel B20 no Rio de Janeiro.pdf | 800.17 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.