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http://hdl.handle.net/11422/22711
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.advisor | Firmo, Heloisa Teixeira | - |
dc.contributor.author | Santos, Damiane Daniel Silva Oliveira dos | - |
dc.date.accessioned | 2024-04-17T20:41:32Z | - |
dc.date.available | 2024-04-19T03:00:23Z | - |
dc.date.issued | 2023 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11422/22711 | - |
dc.description.abstract | The present research presents a qualitative character with the objective of contributing to improve cultural accessibility in museums and Assistive Technology for people with Intellectual Disabilities using Heritage Education and Environmental Education as a theme. The object of the research is the elaboration, execution, evaluation and systematization of the Extension Course “Learning to deal with diversity: Cultural Accessibility and Environmental Education for the public with Intellectual Disability”, offered by the Geodiversity Museum (MGeo) in partnership with the Interdisciplinary Nucleus for Social Development (NIDES). As data collection instruments, the following were used: participant observation, reports, script for systematizing the experience, activity recording chart, semi-open questionnaires, photographs of MGeo accessibility educational activities. The methodological procedure adopted started with a bibliographic survey; followed by the construction and proposition of an extension course, as well as its implementation and analysis. The theoretical framework was based on Environmental Education, Museum Education, Scientific Communication, Cultural Accessibility in Museums, Assistive Technology, Social Technology and Continuing Education of Educators. The main theoretical references were: Paulo Freire, Romeu Sassaki, Viviane Sarraf, Fernanda de Castro, Renato Dagnino, Oscar Hara and relevant legislation. As a main result, the systematization of the extension course experience stands out as a didactic proposal for social transformation. | en |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal do Rio de Janeiro | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Educação ambiental | pt_BR |
dc.subject | Patrimonio cultural | pt_BR |
dc.subject | Educação em museus | pt_BR |
dc.subject | Geociências | pt_BR |
dc.subject | Acessibilidade | pt_BR |
dc.title | Acessibilidade cultural e tecnologia assistiva para pessoas com deficiência intelectual: sistematização de um curso de extensão no Museu da Geodiversidade da Universidade Federal do Rio de Janeiro | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
dc.contributor.authorLattes | http://lattes.cnpq.br/5390799020828279 | pt_BR |
dc.contributor.advisorCo1 | Castro, Aline Rocha de Souza Ferreira de | - |
dc.contributor.referee1 | Silva, Renan Finamore Gomes da | - |
dc.contributor.referee2 | Araújo, Fernanda Santos | - |
dc.contributor.referee3 | Dorneles, Patricia Silva | - |
dc.description.resumo | A presente pesquisa apresenta um caráter qualitativo com o objetivo de contribuir para melhorar a acessibilidade cultural em museus e a Tecnologia Assistiva para pessoas com deficiência intelectual, utilizando como tema a Educação Patrimonial e a Educação Ambiental. O objeto da pesquisa é a elaboração, execução, avaliação e sistematização do Curso de Extensão “Aprendendo a lidar com a diversidade: Acessibilidade Cultural e Educação Ambiental para o público com Deficiência Intelectual”, ofertado pelo Museu da Geodiversidade (MGeo), em parceria com o Núcleo Interdisciplinar para o Desenvolvimento Social (NIDES). Para tanto, foram utilizados os seguintes instrumentos de coleta de dados: observação participante, relatórios, roteiro para sistematização da experiência, quadro de registro de atividades, questionários semiabertos e fotografias de atividades educativas de acessibilidade do MGeo. O procedimento metodológico adotado iniciou por um levantamento bibliográfico; seguido pela construção e proposição de um curso de extensão, bem como sua realização e análise. O referencial teórico foi baseado na Educação Ambiental, Educação Museal, Comunicação Científica, Acessibilidade Cultural em Museus, Tecnologia Assistiva, Tecnologia Social e Formação Continuada de Educadores. Os principais referenciais teóricos foram baseados em Paulo Freire, Romeu Sassaki, Viviane Sarraf, Fernanda de Castro, Renato Dagnino, Oscar Hara e legislações pertinentes. Como principal resultado, destaca-se a sistematização da experiência do curso de extensão como uma proposta didática para a transformação social. | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | Núcleo Interdisciplinar para o Desenvolvimento Social | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Tecnologia para o Desenvolvimento Social | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFRJ | pt_BR |
dc.subject.cnpq | Tecnologia Assistiva | pt_BR |
dc.embargo.terms | aberto | pt_BR |
Appears in Collections: | Tecnologia para o Desenvolvimento Social |
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