Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11422/23615
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Sobral Filha, Doralice Duque | - |
dc.contributor.author | Francisco, Isabel Cristina da Silva | - |
dc.date.accessioned | 2024-09-05T20:41:42Z | - |
dc.date.available | 2024-09-07T03:00:17Z | - |
dc.date.issued | 2024-03-12 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11422/23615 | - |
dc.description.abstract | The current growth of the Maker Culture theme in an educational context is notorious, therefore, this research aims to discuss the state of the art and its implications on the Maker Culture approach in Education, as well as its potential integration with Graphic Expression. Understanding that humans are cultural beings (LARAIA, 2001) and that making is an intrinsic capability to their development (OSTROWER, 1989), where practices of making and the production of material culture are transmitted through socialization, experimentation, and primarily education. Recognizing that the educational act is present in the cultural process and that it contributes to its eventual transformations, we begin by identifying the growing relevance of the Maker theme in Education, for which we previously examined its pedagogical antecedents. Using an analysis of this approach in the public education system of the city of Rio de Janeiro, based on field research in the Technological Educational Centers (or “GETs” a portuguese acronym). Starting from the experience of drawing in the GETs as a preliminary skill in project development, we understand that the graphic education area has the potential for elaborating creative processes, communicating ideas, problem-solving, and invention, all important educational practices in the dynamics of "learning by doing", encouraging student protagonism and autonomy. We emphasize the importance of the professional competencies of the graphic educator in constructing autonomous knowledge for project development, knowledge cultivated since childhood in various forms of Graphic Expression. From there, it was possible to envision a potential and promising integration of the Maker with this field of knowledge, investigating through a brief curricular analysis of Teacher Training in Graphic Expression, examining contributions to the construction of artifacts and the development of projects existing in the Maker approach. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal do Rio de Janeiro | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Cultura maker | pt_BR |
dc.subject | Maker na educação | pt_BR |
dc.subject | Expressão gráfica | pt_BR |
dc.subject | Educação gráfica | pt_BR |
dc.subject | Formação docente | pt_BR |
dc.subject | Maker culture | pt_BR |
dc.subject | Maker in education | pt_BR |
dc.subject | Graphic expression | pt_BR |
dc.subject | Graphic education | pt_BR |
dc.subject | Teacher education | pt_BR |
dc.title | Cultura maker na educação e sua possível integração com a expressão gráfica | pt_BR |
dc.type | Trabalho de conclusão de especialização | pt_BR |
dc.contributor.advisorLattes | http://lattes.cnpq.br/8092350430571739 | pt_BR |
dc.contributor.authorLattes | http://lattes.cnpq.br/2511127648353147 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Borges, Mariane Brito Azevedo | - |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/3440302139960015 | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Senna, Marcelus Gaio Silveira de | - |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/9360708437523544 | pt_BR |
dc.description.resumo | É notório o atual crescimento do tema Cultura Maker em um contexto educacional, sendo assim, esta pesquisa objetiva discutir o estado da arte e suas implicações sobre a Cultura Maker na educação, e sua possível integração à Expressão Gráfica. Compreendendo que o ser humano é um ser cultural (LARAIA, 2001) e o fazer é uma capacidade intrínseca ao seu desenvolvimento (OSTROWER, 1989), na qual as práticas do fazer e produção de cultura material são transmitidas por meio da socialização, experimentação, e em particular da educação. Entendendo que ato educacional está presente no processo cultural, e que o mesmo corrobora para suas eventuais transformações, partimos da identificação da crescente relevância do tema Maker na Educação, pelo qual verificamos previamente seus antecedentes pedagógicos. Utilizando como análise, desta abordagem de ensino, a rede pública do município Rio de Janeiro, a partir da pesquisa de campo nos Ginásios Educacionais Tecnológicos (GETs). Reiterando-se da experiência do desenho nos GETS, como habilidade preliminar no desenvolvimento de projetos, inferimos que a área da educação gráfica possui potencial para elaboração dos processos criativos, comunicação de ideias, resolução e invenção de problemas. Práticas educativas, estas, importantes na dinâmica do “aprender fazendo”, incentivando o protagonismo e autonomia dos estudantes. Acentuamos a importância das competências profissionais do educador gráfico na construção de saberes autônomos para o desenvolvimento de projetos, saberes trabalhados desde a infância, nas mais variadas formas de Expressão Gráfica. A partir daí, vislumbramos uma possível e promissora integração do Maker com este campo de conhecimento, pontuando, por meio de uma breve análise curricular da Formação Docente em Expressão Gráfica, desta área de conhecimento na construção de artefatos e no desenvolvimento de projetos existentes na abordagem Maker. | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | Escola de Belas Artes | pt_BR |
dc.publisher.program | Curso de Especialização em Técnicas de Representação Gráfica | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFRJ | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES | pt_BR |
dc.embargo.terms | aberto | pt_BR |
Appears in Collections: | Técnicas de Representação Gráfica |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ICSFrancisco.pdf | 2.37 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.