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http://hdl.handle.net/11422/2365
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.author | Cunha, Luiz Antônio | - |
dc.date.accessioned | 2017-07-04T12:20:18Z | - |
dc.date.available | 2023-12-21T03:00:40Z | - |
dc.date.issued | 2017 | - |
dc.identifier.citation | CUNHA, Luiz Antônio. A educação brasileira na primeira onda laica: do Império à República. Rio de Janeiro: Edição do Autor, 2017, 530 p. | pt_BR |
dc.identifier.isbn | 9788592275006 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11422/2365 | - |
dc.description.abstract | This book is situated at the crossroads of Sociology and History, focusing on the educational field in Brazil, particularly in its process of autonomization of the religious field. It analyzes the formation of the first secular wave formed along with the National State and culminated in the legislation of the Republican Provisional Government and in the Constitution of 1891. Two are the main issues addressed in the book. (I) How was the Constitution of 1891 able to determine the secularity of public education in a country where, for four centuries, the Catholic Church was politically embedded in the State. (II) How did secularity, once instituted, recede, and Religious Education returned to public schools. The book contains answers to the first question (the author identified the slow formation during the Empire of a conception of secular education, and the promulgation of partial measures, which gradually reduced the presence of the official religion in the institutions Education); and propose answers to the second question (the peculiar form of separation betweem State and the Church in republican Brazil created conditions for a policy of reciprocal collaboration before the Constitution of 1934, where this expression was "consecrated". | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Edição do autor | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Educação | pt_BR |
dc.subject | Educação Laica | pt_BR |
dc.subject | Sociologia da Educação | pt_BR |
dc.subject | História da Educação | pt_BR |
dc.subject | Estado Laico | pt_BR |
dc.subject | Laicidade | pt_BR |
dc.subject | Brasil | pt_BR |
dc.title | A educação brasileira na primeira onda laica: do Império à República | pt_BR |
dc.type | Livro | pt_BR |
dc.description.resumo | Este livro se encontra no cruzamento da Sociologia com a História, com foco no campo educacional no Brasil, particularmente em seu processo de autonomização do campo religioso. Ele analisa a formação da primeira onda laica, que se formou junto com o Estado Nacional e culminou na legislação do governo provisório republicano e na Constituição de 1891. São duas as questões principais abordadas no livro. (i) Como foi que a Constituição de 1891 conseguiu determinar a laicidade do ensino público num país onde, durante quatro séculos, a Igreja Católica foi uma instituição imbricada politicamente no Estado. (ii) Como foi que a laicidade, depois de instituída, recuou, e o Ensino Religioso voltou às escolas públicas. O livro traz respostas para a primeira questão (o autor identificou a lenta formação, durante o Império, de uma concepção de educação laica, chamada de leiga, e a promulgação de medidas parciais, que, paulatinamente, reduziram a presença da religião oficial nas instituições públicas de educação); e encaminha as da segunda questão (a forma peculiar de separação Estado-Igreja Católica no Brasil republicano criou condições para uma política de colaboração recíproca bem antes da Constituição de 1934, onde essa expressão foi ”consagrada”). | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | Faculdade de Educação | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO | pt_BR |
dc.embargo.terms | aberto | pt_BR |
Appears in Collections: | Ciências Humanas |
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