Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11422/26451
| Type: | Tese |
| Title: | Insights on transferring software engineering scientific knowledge to practice |
| Author(s)/Inventor(s): | Ribeiro, Talita Vieira |
| Advisor: | Travassos, Guilherme Horta |
| Co-advisor: | Carver, Jeffrey Clark |
| Abstract: | CONTEXTO. Fazer a ponte entre a pesquisa e a prática é um desafio antigo na área de engenharia de software. Enquanto pesquisadores esperam que profissionais usem produções científicas, profissionais esperam que pesquisadores lidem com problemas reais da prática. OBJETIVO. Apoiar pesquisadores na identificação e na condução de pesquisa científica a respeito de questões capturadas em repositórios de conhecimentos práticos de engenharia de software. Além disso, apoiar eles a tornar o conhecimento científico disponível para profissionais de uma forma que estes o possam encontrar, entender e avaliar. MÉTODO. Realizamos uma série de estudos experimentais para identificar as razões da lacuna existente entre a pesquisa e a prática de engenharia de software. RESULTADOS. Reunimos evidências sobre as dificuldades que os profissionais encontram ao buscar, entender e avaliar o conhecimento científico. Assim, propusemos o Hermes – oito heurísticas e uma infraestrutura computacional – que serve como apoio a pesquisadores na identificação de questões práticas de engenharia de software e na condução de pesquisas na área. CONCLUSÕES. Esta tese fornece uma série de reflexões com base em evidências que podem ser usadas em diferentes trabalhos científicos para auxiliar na aproximação da pesquisa e da prática em engenharia de software |
| Abstract: | CONTEXT. Bridging the gap between research and practice is an old challenge in the software engineering field. While researchers expect practitioners to use scientific productions, practitioners expect researchers to deal with real problems faced in the software industry. GOAL. To support researchers in identifying and researching relevant practical questions from software engineering practical knowledge repositories. Next, to support researchers in making software engineering scientific knowledge available to practitioners in a way they can find, understand, and appraise it. METHOD. We performed a series of empirical studies to identify the reasons for the gap between research and practice that make it difficult for practitioners to look for and use scientific knowledge. RESULTS. We gathered evidence on practitioners' difficulties when searching, understanding, and appraising software engineering scientific knowledge. Based on the findings, we proposed Hermes – eight heuristics and a computational infrastructure – which is a support for researchers in identifying software engineering practical issues that can be used to conduct practical research in the field. CONCLUSIONS. Along with Hermes, this thesis provides important insights based on evidence that can be used in different works to support bridging the gap between research and practice.Também disponível on-line |
| Keywords: | Engenharia de software Desenvolvimento de software Repositórios institucionais Pesquisa |
| Subject CNPq: | CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO::SISTEMAS DE COMPUTACAO::ARQUITETURA DE SISTEMAS DE COMPUTACAO |
| Program: | Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Sistemas e Computação |
| Production unit: | Instituto Alberto Luiz Coimbra de Pós-Graduação e Pesquisa de Engenharia |
| Publisher: | Universidade Federal do Rio de Janeiro |
| Issue Date: | Sep-2022 |
| Publisher country: | Brasil |
| Language: | eng |
| Right access: | Acesso Aberto |
| Citation: | RIBEIRO, Talita Vieira. Insights on transferring software engineering scientific knowledge to practice. 2022. 179 f. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Sistemas e Computação, COPPE, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2022. |
| Appears in Collections: | Engenharia de Sistemas e Computação |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| 947844_compressed.pdf | 2.94 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.