Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11422/27675

Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorBatista, Alexandre Kotchergenko-
dc.contributor.authorXavier, Carmynie-
dc.contributor.authorVideira, João Augusto Muniz-
dc.contributor.authorMinari, Nathalia-
dc.contributor.authorWills, William-
dc.contributor.authorYoung, Carlos Eduardo Frickmann-
dc.contributor.authorPabst, Gabriel-
dc.contributor.authorMonteiro, Kathia Vasconcellos-
dc.contributor.authorSilva, Cibele Carneiro da-
dc.contributor.authorVieira, Leta-
dc.contributor.authorBorges, Leticia-
dc.contributor.authorSoares, Raisa de Castro-
dc.contributor.authorBremm, Germano-
dc.contributor.authorBortolini, Rovana Reale-
dc.date.accessioned2025-11-13T18:47:45Z-
dc.date.available2025-11-15T03:00:13Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationBatista, A. K. et al. Sistema de indicadores de sustentabilidade para o transporte público urbano de Porto Alegre. Rio de Janeiro: Centro Brasil no Clima, 2022.pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11422/27675-
dc.description.abstractDeveloping climate mitigation solutions in the transportation sector, especially land transportation, is strategic for the municipality of Porto Alegre, as this is the sector that emits the most in the capital of Rio Grande do Sul. Given the possibilities for municipal government action on this issue, this project sought answers on investment possibilities for the electrification of the municipality's public transport bus fleet, a solution of great relevance, given that it accounts for about 10% of land transport emissions. Furthermore, considering the emission of pollutants from diesel buses, which in quantities above those recommended by the WHO can impact the health of the exposed population, both in terms of morbidity and mortality, the energy transition presents itself as a positive opportunity.en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherCentro Brasil no Climapt_BR
dc.relation.ispartofPrograma Action Fund Brazilen
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTransporte públicopt_BR
dc.subjectMudanças climáticaspt_BR
dc.subjectÔnibuspt_BR
dc.subjectEmissões de carbonopt_BR
dc.subjectPorto Alegre (RS)pt_BR
dc.titleSistema de indicadores de sustentabilidade para o transporte público urbano de Porto Alegrept_BR
dc.title.alternativeSustainability indicator system for urban public transportation in Porto Alegreen
dc.typeRelatóriopt_BR
dc.description.resumoDesenvolver soluções de mitigação climática no setor de transporte, em especial aqueles terrestres, é estratégico ao município de Porto Alegre, visto que este é o que mais emite na capital do Rio Grande do Sul. Tendo em vista as possibilidades de atuação do poder público municipal frente a tal problemática, este projeto buscou respostas sobre possibilidades de investimento para eletrificação da frota de ônibus do transporte público do município, uma solução de grande relevância, visto que somam cerca de 10% das emissões de transportes terrestres. Além disso, considerando a emissão de poluentes originados de ônibus a diesel, os quais em quantidades acima do recomendado pela OMS podem impactar a saúde da população exposta, tanto para casos de morbidade quanto para mortalidade, a transição energética se apresenta como uma oportunidade positiva.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentInstituto de Economiapt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIA::ECONOMIAS AGRARIA E DOS RECURSOS NATURAIS::ECONOMIA DOS RECURSOS NATURAISpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO PUBLICA::POLITICA E PLANEJAMENTO GOVERNAMENTAISpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::PLANEJAMENTO URBANO E REGIONAL::SERVICOS URBANOS E REGIONAIS::TRANSPORTE E TRAFEGO URBANO E REGIONALpt_BR
dc.embargo.termsabertopt_BR
Appears in Collections:Relatórios



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.