Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11422/27763
| Type: | Artigo |
| Title: | Encontros dialógicos: relatos de uma experiência de extensão universitária em saúde do trabalhador inspirada em Paulo Freire |
| Other Titles: | Dialogical encounters: reports of a university extesion experience in workers' health inspired by Paulo Freire |
| Author(s)/Inventor(s): | Guarany, Alzira Mitz Bernardes |
| Abstract: | A curricularização da extensão universitária, em 2018, foi um desafio, entretanto, pode ser uma oportunidade de interlocução transformadora entre a universidade e setores da sociedade civil. O presente texto é o relato de uma experiência, de caráter teórico-prático, realizada pelo Laboratório de Estudos em Políticas Públicas, Trabalho e Sociabilidade (LEPPTraS), da Escola de Serviço Social da Universidade Federal do Rio de Janeiro (ESS/UFRJ), por demanda de um sindicato de profissionais da educação para enfrentar o crescente adoecimento de seus profissionais. Desenvolveu uma metodologia participativa inspirada na pedagogia libertadora de Paulo Freire (2016), que buscou contribuir com o processo de formação política dos participantes através dos “Encontros Dialógicos”. O objetivo foi de, a partir de uma perspectiva de complexidade e totalidade social, ampliar a apreensão que tinham dos seus processos de sofrimento psíquico e adoecimento, contribuindo para a (re)construção de suas autonomias e protagonismo diante de suas vidas, de forma que pudessem forjar estratégias de defesa e resistência (Seligmann-Silva, 1994), além de promover a recomposição dos laços coletivos e o fortalecimento individual dos participantes. Os temas destacados nas Rodas de Acolhimento eram debatidos e refletidos junto ao grupo, nas Rodas de Conversa. Como resultado, realizou-se um total de 13 rodas, mobilizando aproximadamente 123 pessoas. Na avaliação qualitativa ao final, o grupo relatou que conseguiu desnaturalizar e historicizar o que viviam em seu trabalho, melhorou sua saúde mental, fortaleceu-os individualmente e os laços coletivo, contribuindo para sua formação política, de forma que se pudesse reagir ou forjar resistências coletivas. |
| Abstract: | The curricularization of university extension in 2018 was a challenge, however, it could be an opportunity for transformative dialogue between the university and sectors of civil society. This text is the report of an experience, of a theoretical-practical nature, carried out by the Laboratory of Studies in Public Policies, Work and Sociability (LEPPTraS), of the School of Social Service of the Federal University of Rio de Janeiro (ESS/UFRJ), at the request of a union of education professionals to face the growing illness of its professionals. It developed a participatory methodology inspired by the liberating pedagogy of Paulo Freire (2016), which sought to contribute to the process of political formation of participants through “Dialogical Meetings”. The objective was, from a perspective of complexity and social totality, to expand the apprehension they had of their processes of psychological suffering and illness, contributing to the (re)construction of their autonomy and protagonism in their lives, so that could forge defense and resistance strategies (Seligmann-Silva, 1994), in addition to promoting the restoration of collective ties and the individual strengthening of participants. The themes highlighted in the Welcome Circles were debated and reflected on within the group, in the Conversation Circles. As a result, a total of 13 circles were held, mobilizing approximately 123 people. In the qualitative assessment at the end, the group reported that they managed to denaturalize and historicize what they experienced in their work, improved their mental health, strengthened them individually and their collective ties, contributing to their political formation, so that they could react or forge resistance collective. |
| Keywords: | Extensão universitária Método Paulo Freire Educação política Profissionais da educação Saúde mental Resistência (Psicanálise) |
| Subject CNPq: | CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::SERVICO SOCIAL::SERVICO SOCIAL APLICADO |
| Production unit: | Escola de Serviço Social |
| Publisher: | Universidade do Estado de Minas Gerais |
| In: | Revista Serviço Social em debate |
| Volume: | 6 |
| Issue: | 2 |
| Issue Date: | 2023 |
| Publisher country: | Brasil |
| Language: | por |
| Right access: | Acesso Aberto |
| ISSN: | 2596-3155 |
| Citation: | GUARANY, Alzira Mitz Bernardes. Encontros dialógicos: relatos de uma experiência de extensão universitária em saúde do trabalhador inspirada em Paulo Freire. Serviço Social em Debate, Carangola (MG), v. 6, n. 2, p. 229–244, 2023. |
| Appears in Collections: | Ciências Sociais Aplicadas |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| Encontros dialógicos - 2023-min.pdf | 162.01 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.