Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11422/5161
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorOliveira, Myriam Andrade Ribeiro de-
dc.contributor.authorPessôa, Alexandre Neiva-
dc.date.accessioned2018-09-26T21:03:22Z-
dc.date.available2018-09-28T03:00:16Z-
dc.date.issued2002-08-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11422/5161-
dc.description.abstractDespite the recent historiographic interest in nineteenth-century Brazilian art, still-life painting remains almost an unexplored field. This research intends to displace the lack of studies on the theme by approaching the work of one of the most distinguished still-life painters among us, Estevão Roberto da Silva (1845-1891). Willing to measure his legacy to the National art, we have made up a reference table gathering the production of those preceded him in the specialty. Based on nine Estevão’s paintings analysis, we could find out that he renewed the conventions into ways: from the viewpoint of composition and brushwork.en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Rio de Janeiropt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectNatureza morta (Pintura)pt_BR
dc.subjectPintura brasileirapt_BR
dc.subjectSéc. XIXpt_BR
dc.titleEstevão Silva e a pintura de naturezas mortas no Brasil do século XIXpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.contributor.advisorLatteshttp://lattes.cnpq.br/9654678858468105pt_BR
dc.contributor.authorLatteshttp://lattes.cnpq.br/8649264512323821pt_BR
dc.contributor.referee1Ribeiro, Marcus Tadeu Daniel-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6359526323861661pt_BR
dc.contributor.referee2Cavalcanti, Ana Maria Tavares-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/3589319848375106pt_BR
dc.description.resumoNão obstante o recente interesse historiográfico pela arte brasileira do século XIX, a pintura de naturezas mortas permanece um campo quase inexplorado. Este trabalho busca minimizar a carência de estudos sobre o terna ao abordar a obra de um dos mais destacados representantes do gênero entre nós, o pintor Estevão Roberto da Silva (1845-1891). Objetivando dimensionar sua contribuição à arte nacional, elaboramos um quadro de referência com base na produção dos artistas que precederam na especialidade. Através da análise de 9 de suas obras, pudemos constatar que Estevão renovou duplamente as convenções de sua época: do ponto de vista da composição e da fatura.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEscola de Belas Artespt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Artes Visuaispt_BR
dc.publisher.initialsUFRJpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTESpt_BR
dc.embargo.termsabertopt_BR
Appears in Collections:Artes Visuais

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
612585.pdf16,58 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.