Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11422/5161
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Oliveira, Myriam Andrade Ribeiro de | - |
dc.contributor.author | Pessôa, Alexandre Neiva | - |
dc.date.accessioned | 2018-09-26T21:03:22Z | - |
dc.date.available | 2023-12-21T03:04:02Z | - |
dc.date.issued | 2002-08 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11422/5161 | - |
dc.description.abstract | Despite the recent historiographic interest in nineteenth-century Brazilian art, still-life painting remains almost an unexplored field. This research intends to displace the lack of studies on the theme by approaching the work of one of the most distinguished still-life painters among us, Estevão Roberto da Silva (1845-1891). Willing to measure his legacy to the National art, we have made up a reference table gathering the production of those preceded him in the specialty. Based on nine Estevão’s paintings analysis, we could find out that he renewed the conventions into ways: from the viewpoint of composition and brushwork. | en |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal do Rio de Janeiro | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Natureza morta (Pintura) | pt_BR |
dc.subject | Pintura brasileira | pt_BR |
dc.subject | Séc. XIX | pt_BR |
dc.title | Estevão Silva e a pintura de naturezas mortas no Brasil do século XIX | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
dc.contributor.advisorLattes | http://lattes.cnpq.br/9654678858468105 | pt_BR |
dc.contributor.authorLattes | http://lattes.cnpq.br/8649264512323821 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Ribeiro, Marcus Tadeu Daniel | - |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/6359526323861661 | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Cavalcanti, Ana Maria Tavares | - |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/3589319848375106 | pt_BR |
dc.description.resumo | Não obstante o recente interesse historiográfico pela arte brasileira do século XIX, a pintura de naturezas mortas permanece um campo quase inexplorado. Este trabalho busca minimizar a carência de estudos sobre o terna ao abordar a obra de um dos mais destacados representantes do gênero entre nós, o pintor Estevão Roberto da Silva (1845-1891). Objetivando dimensionar sua contribuição à arte nacional, elaboramos um quadro de referência com base na produção dos artistas que precederam na especialidade. Através da análise de 9 de suas obras, pudemos constatar que Estevão renovou duplamente as convenções de sua época: do ponto de vista da composição e da fatura. | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | Escola de Belas Artes | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFRJ | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES | pt_BR |
dc.embargo.terms | aberto | pt_BR |
Appears in Collections: | Artes Visuais |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
612585.pdf | 16.58 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.