Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11422/5445
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorOliveira, Myriam Andrade Ribeiro de-
dc.contributor.authorFunke, Klaus Werner-
dc.date.accessioned2018-10-25T23:18:15Z-
dc.date.available2023-12-21T03:05:26Z-
dc.date.issued2004-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11422/5445-
dc.description.abstractAnalyse the pombaline style and its shapes on religious facades in Rio de Janeiro, taking into account that this trend was the local version of the late barroque which had been developed since the second half of the XVIII century. Ordem Terceira do Monte do Carmo, Santa Cruz dos Militares e Candelária were the churches that we used as examples in order to recognize the pombaline architectural basis and elements which belongs to maneirism and rococo styles as well as some other trends of the late barroque (including the "roman rococo") on religious facades of that period in the capital of the colony. This formal hybridism observed in the shapes was also found in the eclectic ideology of the most important of "enlightened" portuguese men in that period. In this dissertation we tried to link not only the pombaline style shapes to the "modern" oratorian congregation and to the architects-scenographers who worked with them, but also the traditional militar engineers’ background to the new fashions deriving from Italy and Germany.en
dc.description.sponsorshipCAPESpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Rio de Janeiropt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectIgrejas históricaspt_BR
dc.subjectRio de Janeiro (RJ)pt_BR
dc.subjectArquitetura religiosapt_BR
dc.titleO pombalino religioso: na estética das igrejas cariocas setecentistaspt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.contributor.advisorLatteshttp://lattes.cnpq.br/9654678858468105pt_BR
dc.contributor.referee1Pereira, Sonia Gomes-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7215951323937810pt_BR
dc.contributor.referee2Falcon, Francisco Jose Calazans-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/5018211502331040pt_BR
dc.description.resumoAnalisa a forma que o estilo dito pombalino adquiriu nas fachadas religiosas da cidade do Rio de Janeiro, partindo- se do principio que este foi a versão carioca do barroco tardio desenvolvida a partir da segunda metade do século XVIII. Utilizamos as igrejas da Ordem Terceira do Carmo, Santa Cruz dos Militares e Candelária para observar a presença dos traços arquitetônicos e dos ornamentos pertencentes ao maneirismo, ao rococó e às mais diversas vertentes do barroco tardio (entre elas o "rococó romano"), na arquitetura religiosa realizada no período pombalino na capital da colônia. Este hibridismo formal encontrou paralelo no ecletismo ideológico dos principais responsáveis pela implantação do pensamento ilustrado em Portugal. Nesta dissertação procuramos vincular as formas adquiridas pelo estilo pombalino à congregação oratoriana e aos arquitetos cenógrafos que com eles trabalharam, assim como à tradição e à formação dos engenheiros militares aos novos gostos advindos da Itália e da Alemanha.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEscola de Belas Artespt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Artes Visuaispt_BR
dc.publisher.initialsUFRJpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTESpt_BR
dc.embargo.termsabertopt_BR
Appears in Collections:Artes Visuais

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
719553.pdf18.68 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.