Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11422/5576
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorZilio, Carlos Augusto da Silva-
dc.contributor.authorBellagamba, Mauro Folhadella-
dc.date.accessioned2018-11-01T00:24:07Z-
dc.date.available2023-12-21T03:05:11Z-
dc.date.issued1998-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11422/5576-
dc.description.abstractThis paper summarizes theoretical considerations engendered by my artistic production in painting. It intends to join practice and reflection, fulfilling the requirements for attaining a Master Degree in Visual Languages. Cutting out brief slices of Art’s History, I try to situate and analyse contexts and moments when the questioning of values (as occurs today) evoked in artists and their work answers in an attempt to overcome feelings of doom and end - comprising movements I call ideological acts. In favor of a starting hypothesis which defends the maintenance of painting and its procedures as a legitimate way of working out poetic creation in our time, I present four of my own paintings which, besides depicting concepts such as Reality and Representation, Part and Whole, Intention and Gesture, hold the directions of my wonderings in today’s artistic context.en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Rio de Janeiropt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPinturapt_BR
dc.subjectCriação artísticapt_BR
dc.titleRealidade e representação: possibilidade e desafio em pinturapt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.contributor.advisorLatteshttp://lattes.cnpq.br/0579086511078672pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação constitui uma série de reflexões teóricas, a partir de meu trabalho em pintura, visando uma integração entre prática e reflexão, atendendo aos objetivos do mestrado em linguagens visuais do curso de história da arte. Utilizando breves recortes na história da arte, tento localizar, situar, e especificar alguns momentos onde uma situação de crise de valores (como a que vivemos hoje em dia), suscita por parte de artistas, respostas através de seu trabalho na tentativa de superar o sentimento de fim. A este movimento chamo de atos ideológicos. A partir de uma análise, a favor da manutenção dos procedimentos em pintura, como forma viável hoje de elaboração de uma poética atual, apresento quatro trabalhos de grande formato que além de discutirem alguns conceitos como: Realidade e Representação, Parte e Todo, Intenção e Gesto. Tomam, aqui um sentido de minhas próprias indagações e respostas ao atual contexto em arte.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEscola de Belas Artespt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Artes Visuaispt_BR
dc.publisher.initialsUFRJpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::FUNDAMENTOS E CRITICA DAS ARTES::HISTORIA DA ARTEpt_BR
dc.embargo.termsabertopt_BR
Appears in Collections:Artes Visuais

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
455989.pdf8.66 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.