Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11422/5579
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorPereira, Sonia Gomes-
dc.contributor.authorCadorin, Mônica de Almeida-
dc.date.accessioned2018-11-01T00:53:15Z-
dc.date.available2023-12-21T03:05:11Z-
dc.date.issued1998-09-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11422/5579-
dc.description.abstractInvestigates how was built the portraiture in Rio de Janeiro in the nineteenth century, its patterns, its styles and its relationship with social environement, basing on the portraits painted by Victor Meirelles. The portrqiture, in Brasil, began in the seventeenth century, following portuguese models. The French Artistic Mission of 18 16 brought a new model for the gender. The most significative portraits of Victor Meirelles are here analised according to its insertion in the portuguese or french models and according to the artist style, without forgetting its social aspect, since he was requested to portrait people from the most wealthy social groups, including the Imperial Family and the Emperor himself.en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Rio de Janeiropt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectRetratospt_BR
dc.subjectPinturapt_BR
dc.subjectRio de Janeiro (RJ)pt_BR
dc.subjectSéculo XIXpt_BR
dc.titleA Pintura de retratos no século XIX: Victor Meirellespt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.contributor.advisorLatteshttp://lattes.cnpq.br/7215951323937810pt_BR
dc.contributor.referee1Rosa, Ângelo de Proença-
dc.contributor.referee2Gonçalves, Denise da Silva-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/1144762490107446pt_BR
dc.description.resumoInvestiga como se construiu a pintura de retratos no Rio de Janeiro no século XIX, seus padrões, seus estilos e sua relação com o meio social a partir do estudo dos retratos pintados por Victor Meirelles. A retratística, no Brasil, teve início no século XVII, seguindo modelos portugueses. A Missão Artística Francesa de 18 16 trouxe um novo modelo para o gênero. Os retratos mais significativos de Victor Meirelles vêm analisados de acordo com sua inserção nos modelos português ou francês e de acordo com o estilo do artista, sem deixar de lado seu aspecto social, uma vez que ele era requisitado para retratar pessoas das classes abastadas, incluindo a Família Imperial e o próprio D. Pedro II.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEscola de Belas Artespt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Artes Visuaispt_BR
dc.publisher.initialsUFRJpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::FUNDAMENTOS E CRITICA DAS ARTES::HISTORIA DA ARTEpt_BR
dc.embargo.termsabertopt_BR
Appears in Collections:Artes Visuais

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
455972.pdf14.91 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.