Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11422/5581
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorPereira, Sonia Gomes-
dc.contributor.authorLevy, Ruth Nina Vieira Ferreira-
dc.date.accessioned2018-11-01T01:03:33Z-
dc.date.available2023-12-21T03:05:11Z-
dc.date.issued1998-08-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11422/5581-
dc.description.abstractOn the occasion of the National Exposition that took place in Rio de Janeiro in 1908, some large structures – Palaces and Pavillions – were built, as well as a number of smaller ones, making up a grand ensemble characterized by predominantly eclectic esthetics. This dissertation studies the architecture of this Exposition, as a contribution to the study of turn-of-the-century architectural output in Brazil and particularly in Rio, where radical urban remodeling took place at the beginning of the 20th century. We include an overview of the World’s Fairs and an analysis of their conceptual framework and their architectural output, in order to place the Rio National Exposition in context and make relevant correlation and comparisons. We analyze the buildings of the National Exposition from the point of view of style, typology, and, where possible in spite of the paucity of relevant information, technique. The Exposition was short-lived (three months only) and almost all the buildings were subsequently torn down, which was not unusual for events of this type. Therefore our study is based on comtemporaneous documents, including descriptions, photographs, and other illustrations.en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Rio de Janeiropt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectExposições nacionaispt_BR
dc.subjectArquitetura ecléticapt_BR
dc.subjectExposição Nacional de 1908, (Rio de Janeiro, Brasil)pt_BR
dc.titleEntre palácios e pavilhões: a arquitetura efêmera da Exposição Nacional de 1908pt_BR
dc.title.alternativeAmong Palaces and Pavillions: the ephemeral architecture of the 1908 National Expositionpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.contributor.advisorLatteshttp://lattes.cnpq.br/7215951323937810pt_BR
dc.contributor.authorLatteshttp://lattes.cnpq.br/7818695519105379pt_BR
dc.contributor.referee1Martins, Angela Maria Moreira-
dc.contributor.referee2Gonçalves, Denise da Silva-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/1144762490107446pt_BR
dc.description.resumoPara a Exposição Nacional que ocorreu em 1908 na Praia Vermelha, Rio de Janeiro, foram construídos vários grandes prédios – Palácios e Pavilhões – além de uma série de outros menores, constituindo um grande cenário onde predominou o ecletismo. Assim, o estudo da arquitetura desta exposição, desenvolvido ao longo da dissertação, pretendeu contribuir para o debate em torno da produção arquitetônica do final do século XIX e início do XX, especialmente no Rio de Janeiro, cidade que passou no início do século por uma reforma urbana radical. Um panorama das Exposições Universais, com a análise de seu projeto conceitual e de sua produção arquitetônica, foi traçado de forma a enriquecer o estudo a respeito da exposição carioca e, através de análises comparativas, são estabelecidas correlações relevantes. Os prédios da Exposição Nacional são analisados dentro da questão do estilo, das tipologias e, quando as parcas informações permitem, da técnica. Marcada pela efemeridade característica deste tipo de evento, a exposição durou apenas três meses e suas construções foram, quase em sua totalidade, demolidas em seguida. Assim, a análise de seus exemplares baseia-se nas descrições de época e no material iconográfico.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEscola de Belas Artespt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Artes Visuaispt_BR
dc.publisher.initialsUFRJpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::FUNDAMENTOS E CRITICA DAS ARTESpt_BR
dc.embargo.termsabertopt_BR
Appears in Collections:Artes Visuais

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
456218.pdf29.64 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.