Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11422/5751
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Barbosa, Guilherme Sias | - |
dc.contributor.author | Cozendey, Ana Carla Bicalho | - |
dc.date.accessioned | 2018-11-13T23:57:09Z | - |
dc.date.available | 2023-12-21T03:05:26Z | - |
dc.date.issued | 1998-11-11 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11422/5751 | - |
dc.description.abstract | In the work of the painter Cândido Portinari, poetry, if one takes the term in the wide sense of a phenomenon which may be applied to different art-forms, is evident as a mark that unites his great range of technique and stylistic tendencies. With the methodologi- cal support of Gaston Bachelard's phenomenology, emphasizing material imagination linked to the four basic elements of water, earth, fire and air, the dissertation approaches the poetic imagination of the painter which creates poetic images strongly linked to the earth. Following these images, one experiences a sense of space expanding and concen- trating, which may be defined as central to Portinari's poetry. In the relationship between the intensified external and internal spaces, vastness is encountered. | en |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal do Rio de Janeiro | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Pintura | pt_BR |
dc.subject | Portinari, Cândido,1903-1962 | pt_BR |
dc.subject | Crítica e interpretação | pt_BR |
dc.title | Portinari, poeta de imensidões | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
dc.contributor.advisorCo1 | Luz, Angela Ancora | - |
dc.contributor.advisorCo1Lattes | http://lattes.cnpq.br/0258328439200026 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Alencar, Ana Maria | - |
dc.contributor.referee2 | Carvalho, Mirian de | - |
dc.description.resumo | Destaca na obra do pintor Cândido Portinari a poesia como uma marca que reúne a sua grande variação de técnicas e tendências estilísticas, tomando-se o termo poesia de forma abrangente, como um fenômeno que pode se dar nas diversas artes. Com o suporte metodológico da fenomenologia de Gaston Bachelard, que valoriza a função da imaginação material, imaginação ligada aos quatro elementos fundamentais: água, terra, fogo e ar, a dissertação vai ao encontro da imaginação poética do pintor, criadora de imagens poéticas fortemente ligadas à matéria terrestre. Acompanhando-se essas imagens, chega-se à vivência de uma espacialidade que combina expansão e concentração e que se define como central na poética de Portinari. Na relação entre os espaços exteriores e os interiores intensificados, descobre-se a imensidão. | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | Escola de Belas Artes | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFRJ | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::FUNDAMENTOS E CRITICA DAS ARTES::HISTORIA DA ARTE | pt_BR |
dc.embargo.terms | aberto | pt_BR |
Appears in Collections: | Artes Visuais |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
455888.pdf | 20.35 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.