Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11422/6168
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Coste, Maria Heloisa Fénelon | - |
dc.contributor.author | Magalhães, Anna Maria Rebello | - |
dc.date.accessioned | 2019-01-21T22:44:21Z | - |
dc.date.available | 2023-12-21T03:05:30Z | - |
dc.date.issued | 1990-07 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11422/6168 | - |
dc.description.abstract | This study aims at understanding the production of ceramics in the district of Icoaraci Belém, Pará, concerning the technical and sty1istic transformations re1ated to the contemporary re-interpretation of the archeological marajoara ceramics, whose meaning it is intencied to be revealed. In order to fulfill this task, we started off theoretical and methodological suggestions offered by Néstor Garcia Canclini who considering unsatisfactory the mere analysis of the product, points out at that examination of the process of production, circulation and consumption of the objects are also facts to be considered. There has been an increase of production which originat an stylistic and technical enrichment of the product and the production of ceramics has built a spirit of cooperation among the craftsmen that has immensely united the social group to which they belong. | en |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal do Rio de Janeiro | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Artesanato | pt_BR |
dc.subject | Cerâmica marajoara | pt_BR |
dc.subject | Icoaraci | pt_BR |
dc.subject | Arte indígena | pt_BR |
dc.title | A arte de Icoaraci: reinterpretação contemporânea da cerâmica márajoara | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
dc.description.resumo | Visa compreender a produção atual de cerâmica do distrito de Icoaraci, Belém do Pará, a partir das transformações do estilo e técnicas, buscando o significado da reinterpretação contemporânea da cerâmica arqueológica marajoara. Para empreender esta tarefa partimos de sugestões teóricas e metodológicas de Néstor Garcia Canclini que, ao considerar insuficiente a análise só da obra, indica a necessidade de exame do processo de produção, circulação e consumo dos objetos. Em Icoaraci verifica-se o crescimento da produção como resultado de mercado nacional e internacional. Do ponto de vista do produto, a maior demanda externa implica no enriquecimento estilístico e técnico, delineando-se em torno do fazer cerâmico entre os produtores, uma identidade socialmente definida e plena de significação. | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | Escola de Belas Artes | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFRJ | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::ARTES PLASTICAS::CERAMICA | pt_BR |
dc.embargo.terms | aberto | pt_BR |
Appears in Collections: | Artes Visuais |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
415897.pdf | 17.02 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.