Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11422/6182
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Barbosa, Guilherme Sias | - |
dc.contributor.author | Tavora, Maria Luisa Luz | - |
dc.date.accessioned | 2019-01-22T00:57:51Z | - |
dc.date.available | 2023-12-21T03:05:30Z | - |
dc.date.issued | 1990-07 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11422/6182 | - |
dc.description.abstract | The prints by Fayga Ostrower, produced since the fifties, has assumed a conspicuous position compared to the abstract art developed in Brazil. Her prints represent the most personal approach within abstraction, usually known as "informal". In our country, Fayga was the pioneer of the abstract printmaking. The main characteristic of the work is the relationship of the structure of the grafhic patern with the use of colour as a fundamental element construct the image. Her etchings and woodcuts bring up poetry and lyricism. The interrelationship of planes of coloured transparencies created by the over printing the woodblocks contributes to the building up of this lyricism. The transparencies bring up a dynamic sight which suggests to the eye an exercice of perception. In her "lyrical engineering" conception, wisdom and sensibility are tied up, and from this meeting poetry springs from the prints. | en |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal do Rio de Janeiro | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Gravura em metal | pt_BR |
dc.subject | Xilogravura | pt_BR |
dc.subject | Matrizes (Trabalho em metal) | pt_BR |
dc.subject | Arte abstrata | pt_BR |
dc.title | O lirismo na gravura abstrata de Fayga Ostrower | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
dc.contributor.authorLattes | http://lattes.cnpq.br/1475064160854139 | pt_BR |
dc.description.resumo | A gravura da artista Fayga Ostrower, produzida a partir dos anos cinquenta, assume posição de destaque em relação às pesquisas abstratas desenvolvidas no Brasil. Sua gravura representa o lado mais subjetivo da abstração, comumente conhecida como “informal”. Fayga foi pioneira da gravura abstrata em nosso país, com uma obra que se caracteriza por uma estruturação sensível do espaço gráfico e pelo uso da cor como elemento fundamental na construção desse espaço. Suas gravuras em metal ou em madeira comunicam poesia e lirismo. Contribui para a criação deste clima, a articulação de planos de cor em transparência obtidos pela superposição das matrizes xilográficas. As transparências criam um dinamismo visual que sugere ao olhar um exercício de percepção. Numa “engenharia lírica”, sabedoria e sensibilidade se enlaçam no espaço gráfico de Fay Ostrower e,desse encontro,brota em sua gravura a poesia. | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | Escola de Belas Artes | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFRJ | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::ARTES PLASTICAS::GRAVURA | pt_BR |
dc.embargo.terms | aberto | pt_BR |
Appears in Collections: | Artes Visuais |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
415886.pdf | 6.11 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.