Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11422/6186
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Moderno, João Ricardo Carneiro | - |
dc.contributor.author | Cartaxo, Zalinda Elisa Carneiro | - |
dc.date.accessioned | 2019-01-22T01:29:07Z | - |
dc.date.available | 2023-12-21T03:05:29Z | - |
dc.date.issued | 1992-11 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11422/6186 | - |
dc.description.abstract | By the end of the forties, it emerges in Brazil a core of reaction against the artistic convenience pattern demonstrated by the remnants of the modernist movement. A group of young artists gets together in the attempt to implement a geometric universal art-compatible with the now industrialized Brazilian society of the fifties. The Swiss Concretism is adopted as a stylistic model and its precepts are adapted to the local circumstances. The different backgrounds of the national and Swiss movements, however, result in different practices. The Brazilian Concretism takes on a singular posture by uniting the principles of the Swiss movement to the ones of the European Constructivism of the beginning of the century, being characterized, in opposition to the Swiss model, as a National Constructivist Project. | en |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal do Rio de Janeiro | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Arte concreta | pt_BR |
dc.subject | Arte abstrata | pt_BR |
dc.title | Concretismo brasileiro: a singularidade do movimento construtiro nacional | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
dc.contributor.advisorLattes | http://lattes.cnpq.br/8658140719142350 | pt_BR |
dc.contributor.authorLattes | http://lattes.cnpq.br/2170662356046969 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Trinta, Aluizio Ramos | - |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/6972638053869536 | pt_BR |
dc.description.resumo | No final da década de quarenta surge no Brasil um foco de reação contra o comodismo artístico manifestado pelos remanescentes do movimento modernista. Um grupo de jovens artistas une-se na tentativa de implantação de uma arte universal – geométrica – compatível com a sociedade brasileira dos anos cinquenta: industrializada. Adota-se como modelo artístico o Concretismo suíço adaptando seus preceitos às circunstâncias locais. Contudo, os diferentes históricos dos movimentos concretos suíço e nacional ocasionaram práticas diferentes. O Concretismo brasileiro assume uma postura singular ao conjugar os princípios do movimento suíço e do Construtivismo europeu de começo do século, caracterizando-se, ao contrário do modelo suíço, como um Projeto Construtivo Nacional. | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | Escola de Belas Artes | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFRJ | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::FUNDAMENTOS E CRITICA DAS ARTES::HISTORIA DA ARTE | pt_BR |
dc.embargo.terms | aberto | pt_BR |
Appears in Collections: | Artes Visuais |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
416196.pdf | 9.64 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.