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dc.contributor.advisorBarbosa, Guilherme Sias-
dc.contributor.authorFerreira, Eleine Freire Bourdette-
dc.date.accessioned2019-01-30T23:26:31Z-
dc.date.available2023-12-21T03:05:07Z-
dc.date.issued1992-11-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11422/6286-
dc.description.abstractThis study which is both descriptive and explanatory aims at a critical view of the work of Raul Córdula, a fine artist born in Brazilian state of Paraíba. Specially marked by a combination of geometrical as well as gesture signs, Córdula's work has given shape to an unique world of figures and forms in the domain of fine arts. The methodology employed includes critical notes on the artistic trend named "Nova Objetividade", the formal abstraction prevailing in the fine arts of the 60's, besides transcripts of personal interviews with Raul Córdula conducted by the Authoress. By relating archaic signs, as those found in the inscriptions of Pedra do Ingá, to both geometrical and abstract ones, Córaula's technical devices and concious artistry confront the onlooker with an intriguing affinity between the ancient and the new. This Dissertation seeks to demonstrate the relevance of Córdula's artistic work, and also suggests that such work is a distinctive feature of fine arts in Brazil.en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Rio de Janeiropt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPinturapt_BR
dc.subjectAbstraçãopt_BR
dc.subjectHistoriografiapt_BR
dc.titleRaul córdula: 30 anos de pintura - de olho no mundo a sublime re-construção do olharpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.contributor.authorLatteshttp://lattes.cnpq.br/9974786617309758pt_BR
dc.contributor.referee1Moderno, João Ricardo Carneiro-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8658140719142350pt_BR
dc.contributor.referee2Trinta, Aluizio Ramos-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/6972638053869536pt_BR
dc.description.resumoEstudo descritivo, explicativo e crítico da obra plástica de Raul Córdula, artista plástico paraibano, cuja pintura dá forma a um universo único de signos geométricos e gestuais, expresso em figuras. A metodologia utilizada reúne notas críticas acerca do movimento artístico "Nova Objetividade", a abstração informal dos anos 60 e entrevistas, realizadas pela Autora com o artista. A obra de Raul Córdula relaciona signos arcaicos, tais como os encontrados nas inscrições da Pedra do Ingá, a signos geométricos e abstratos, propondo ao observador uma intrigante afinidade entre o antigo e o moderno. Esta Dissertação de Mestrado pretende demonstrar a relevância da obra de Raul Córdula, ao considerá-la um marco da arte brasileira.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEscola de Belas Artespt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Artes Visuaispt_BR
dc.publisher.initialsUFRJpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::FUNDAMENTOS E CRITICA DAS ARTES::HISTORIA DA ARTEpt_BR
dc.embargo.termsabertopt_BR
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