Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11422/6293
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dc.contributor.advisorCosta, Maria Heloisa Fénelon-
dc.contributor.authorBarros, Clara Emília Sanches Monteiro de-
dc.date.accessioned2019-01-31T00:08:48Z-
dc.date.available2023-12-21T03:07:30Z-
dc.date.issued1992-05-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11422/6293-
dc.description.abstractThe establishmen of order and rules, determined for the Indian,the role that he should play in the settlement, seducing him though severel ways of power exercise, that reproduced the ideological machine of the Church. The missionaries would show this way, their strength to manipulate the settlement functionality itself. Indirectly, the power was taken through several means including the practices of the missionaries, who proceeded to the appropriation and change for new purposes of the indian cultural inheritance built with the mithology from which, the necessaries allegories were elaborated, and still the theater, the processions and the sermons were done as part of the missionary pedagogy. It was at the functionality of this space that we found the meaning of theatrelization brought from the iconographic analysis.en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Rio de Janeiropt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectJesuítaspt_BR
dc.subjectSão Fidélis (RJ)pt_BR
dc.subjectArquitetura jesuíticapt_BR
dc.subjectArte barrocapt_BR
dc.titleO sentido do espaço na iconografia do aldeamento missionário de São Fidélispt_BR
dc.title.alternativeThe meaning of space in the iconography of São Fidelis missionary settlementen
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.contributor.authorLatteshttp://lattes.cnpq.br/9892075178952563pt_BR
dc.contributor.referee1Alcantara, Dora Monteiro e Silva-
dc.contributor.referee2Zoladz, Rosza Wigdorowicz Vel-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/1384082812482959pt_BR
dc.description.resumoA instauração da ordem e das normas, determinavam para o indígena o papel que devia desempenhar no aldeamento, seduzindo-o através de vários modos de exercício do poder que reproduziam o aparelho ideológico da igreja. Os missionários revelariam dessa maneira a sua força de manipulação na própria funcionalidade do aldeamento. Indiretamente, o poder era exercido por diversos meios, incluindo-se as práticas dos missionários que procediam à apropriação e transformação para novos fins do patrimônio cultural indígena constituído pela mitologia a partir da qual eram elaboradas as alegorias necessárias, o teatro, as procissões e os sermões como parte da pedagogia missionária. Foi na funcionalidade desse espaço que encontramos sentido de teatralização desvendado pela análise iconográfica.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEscola de Belas Artespt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Artes Visuaispt_BR
dc.publisher.initialsUFRJpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::FUNDAMENTOS E CRITICA DAS ARTES::HISTORIA DA ARTEpt_BR
dc.embargo.termsabertopt_BR
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