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http://hdl.handle.net/11422/6293
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.advisor | Costa, Maria Heloisa Fénelon | - |
dc.contributor.author | Barros, Clara Emília Sanches Monteiro de | - |
dc.date.accessioned | 2019-01-31T00:08:48Z | - |
dc.date.available | 2023-12-21T03:07:30Z | - |
dc.date.issued | 1992-05 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11422/6293 | - |
dc.description.abstract | The establishmen of order and rules, determined for the Indian,the role that he should play in the settlement, seducing him though severel ways of power exercise, that reproduced the ideological machine of the Church. The missionaries would show this way, their strength to manipulate the settlement functionality itself. Indirectly, the power was taken through several means including the practices of the missionaries, who proceeded to the appropriation and change for new purposes of the indian cultural inheritance built with the mithology from which, the necessaries allegories were elaborated, and still the theater, the processions and the sermons were done as part of the missionary pedagogy. It was at the functionality of this space that we found the meaning of theatrelization brought from the iconographic analysis. | en |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal do Rio de Janeiro | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Jesuítas | pt_BR |
dc.subject | São Fidélis (RJ) | pt_BR |
dc.subject | Arquitetura jesuítica | pt_BR |
dc.subject | Arte barroca | pt_BR |
dc.title | O sentido do espaço na iconografia do aldeamento missionário de São Fidélis | pt_BR |
dc.title.alternative | The meaning of space in the iconography of São Fidelis missionary settlement | en |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
dc.contributor.authorLattes | http://lattes.cnpq.br/9892075178952563 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Alcantara, Dora Monteiro e Silva | - |
dc.contributor.referee2 | Zoladz, Rosza Wigdorowicz Vel | - |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/1384082812482959 | pt_BR |
dc.description.resumo | A instauração da ordem e das normas, determinavam para o indígena o papel que devia desempenhar no aldeamento, seduzindo-o através de vários modos de exercício do poder que reproduziam o aparelho ideológico da igreja. Os missionários revelariam dessa maneira a sua força de manipulação na própria funcionalidade do aldeamento. Indiretamente, o poder era exercido por diversos meios, incluindo-se as práticas dos missionários que procediam à apropriação e transformação para novos fins do patrimônio cultural indígena constituído pela mitologia a partir da qual eram elaboradas as alegorias necessárias, o teatro, as procissões e os sermões como parte da pedagogia missionária. Foi na funcionalidade desse espaço que encontramos sentido de teatralização desvendado pela análise iconográfica. | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | Escola de Belas Artes | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFRJ | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::FUNDAMENTOS E CRITICA DAS ARTES::HISTORIA DA ARTE | pt_BR |
dc.embargo.terms | aberto | pt_BR |
Appears in Collections: | Artes Visuais |
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