Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11422/6468
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Silva, Marcelino Aurélio Vieira da | - |
dc.contributor.author | Garcia, Breno Tostes de Gomes | - |
dc.date.accessioned | 2019-02-12T13:32:58Z | - |
dc.date.available | 2023-12-21T03:03:49Z | - |
dc.date.issued | 2017-12 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11422/6468 | - |
dc.description.abstract | The importance of the port sector in the development of the world economy is undeniable, and Brazil is no different. Therefore, it is extremely important that Brazilian seaports are efficient in the management of cargo handling operations, otherwise the Brazilian productive sector will have a competitive disadvantage in the international market. One of the results of inefficiency in port operations is the generation of solid waste, whose inventory was obtained through diagnostic reports, the result of a partnership between SEP / PR and UFRJ. For this, the Network Two-Stage DEA method was applied in 19 Brazilian seaports, with the purpose of analyzing the efficiency of the ports considering two stages. In the first stage, it analyzed the efficiency of port operations management, which considered infrastructure variables (number of erths, berth extension and storage area) and port operation (number of berths and cargo movement). In the second stage, it analyzed the efficiency of solid waste management, with the operational variables of the previous stage as inputs and the generation of solid waste as an undesirable output. The result evidenced that the port of Salvador was the most efficient of the sample, being the only port efficient in the second stage, which allowed to refute the hypothesis of this work. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal do Rio de Janeiro | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Engenharia de transportes | pt_BR |
dc.subject | Gestão das operações portuárias | pt_BR |
dc.subject | Gestão de resíduos sólidos | pt_BR |
dc.title | Análise da eficiência da geração de resíduos sólidos no âmbito da gestão portuária : um estudo dos portos marítimos brasileiros | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
dc.contributor.authorLattes | http://lattes.cnpq.br/9614812333691622 | pt_BR |
dc.contributor.advisorCo1 | Freitas, Marcos Aurélio Vasconcelos de | - |
dc.contributor.referee1 | Leal Junior, Ilton Curty | - |
dc.contributor.referee2 | Reis, Marcelo de Miranda | - |
dc.description.resumo | É inegável a importância do setor portuário no desenvolvimento da economia mundial, e no Brasil não é diferente. Com isso, é de suma importância que os portos marítimos brasileiros sejam eficientes na gestão das operações de movimentação de carga, pois, do contrário, o setor produtivo brasileiro passa a ter uma desvantagem competitiva no mercado internacional. Um dos resultados da ineficiência nas operações portuárias é a geração de resíduos sólidos, cujo inventário foi obtido por meio dos relatórios diagnósticos, fruto da parceria entre a SEP/PR e a UFRJ. Para isto, foi aplicado o método Network Two-Stage DEA em 19 portos marítimos brasileiros, com o intuito de analisar a eficiência dos portos considerando dois estágios. No primeiro estágio analisou a eficiência da gestão das operações portuárias, que considerou variáveis de infraestrutura (quantidade de berços, extensão de cais e área de armazenagem) e da operação portuária (quantidade de atracações e movimentação de carga). No segundo estágio, analisou a eficiência da gestão de resíduos sólidos, tendo as variáveis operacionais do estágio anterior como inputs e a geração de resíduos sólidos como um output indesejável. O resultado evidenciou que o porto de Salvador foi o mais eficiente da amostra, sendo o único porto eficiente no segundo estágio, o que permitiu refutar a hipótese deste trabalho. | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | Instituto Alberto Luiz Coimbra de Pós-Graduação e Pesquisa de Engenharia | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Transportes | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFRJ | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE TRANSPORTES | pt_BR |
dc.embargo.terms | aberto | pt_BR |
Appears in Collections: | Engenharia de Transportes |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
868037.pdf | 1.23 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.