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dc.contributor.advisorPaiva, Afonso de Moraes-
dc.contributor.authorBarberini, Fernando Dix Terra-
dc.date.accessioned2019-04-03T16:30:02Z-
dc.date.available2023-12-21T03:01:33Z-
dc.date.issued2017-08-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11422/6961-
dc.description.abstractIn order to contribute to the description of the flows of the Brazil Current (BC) and the Intermediate Western Boundary Current (IWBC) through the submerged seamounts of the Vitória-Trindade Ridge (VTR), this work compiles data from three oceanographic commissions that took place in 2013 and 2014, between 19 e 23°S. One of the commissions was specially designed for the study of the flows in the main passages between the CVT seamounts, and the other two were systematic oceanographic surveys conducted by the Brazilian Navy in the region. The study analyzes a total of 83 oceanographic stations and vessel-mounted ADCP measurements. A combined analysis of remote sensing data was performed on mesoscale features that were sampled during the cruises. As the latitude increased, the BC was intensified. In the region of the seamounts, BC cores were observed between the Abrolhos Bank and the Besnard Bank, between the Besnard Bank and Vitória Seamount, and to the south of the Vitória Seamount. The zone between ~ 20 and ~ 21.5 ° S was characterized as a region where the BC flow got reorganized by the continental slope. To the south of 21,5 ° S, the flow presented high intensity. The IWBC was also intensified along its trajectory towards north. The flow was divided into three paths at the seamounts region. Through the channel between the Besnard Bank and Monte Vitória, the greater volume transport was observed. The importance of SACW and AAIW in the IWBC flow was comparable between 22 and 19 °S. At 19.5 ° S it was possible to verify that the IWBC was organized as a single and intense branch. Cyclonic and anti-cyclonic eddies, which were sampled during the cruises, reached depths greater than 500m, thus influencing the circulation of the BC and IWBC in the region.pt_BR
dc.languageengpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Rio de Janeiropt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEngenharia oceânicapt_BR
dc.subjectFluxos da Corrente do Brasil xBrasilpt_BR
dc.subjectSensoriamento remotopt_BR
dc.titleThe Brazil current and intermediate Western Boundary Current flows through the Vitória-Trindade ridgept_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.contributor.authorLatteshttp://lattes.cnpq.br/0343203195644864pt_BR
dc.contributor.referee1Cirano, Mauro-
dc.contributor.referee2Gallo, Marcos Nicolás-
dc.description.resumoCom o objetivo de contribuir para a descrição dos fluxos da Corrente do Brasil (CB) e da Corrente de Contorno Intermediária (CCI) através da Cadeia Vitória-Trindade (CVT), este trabalho compila dados de três comissões oceanográficas realizadas em 2013 e 2014 entre 19 e 23°S. Uma das comissões foi especialmente desenhada para o estudo dos fluxos nas principais passagens entre os montes da CVT e as outras duas foram levantamentos oceanográficos sistemáticos realizados pela Marinha do Brasil na região. O estudo analisa um total de 83 estações oceanográficas e dados de ADCP de casco. Uma análise conjunta de dados de sensoriamento remoto foi realizada em feições de mesoescala que foram amostradas durante os cruzeiros. A CB sofreu um processo de intensificação com o aumento da latitude. Na região dos montes submersos, núcleos da CB foram observados entre o Banco de Abrolhos e o Banco Besnard, entre o Banco Besnard e o Monte Vitória e ao sul do Monte Vitória. A zona entre ~20 e ~21,5 °S apresentou-se como uma região de reorganização da CB junto ao talude continental e ao sul de 21,5°S, o fluxo apresentou-se com grande intensidade. A CCI também foi intensificada ao longo de sua trajetória para o norte. O fluxo da corrente foi observado em três caminhos preferenciais entre os montes da CVT. No canal entre o Banco Besnard e Monte Vitória, o maior volume de transporte pôde ser observado. A importância da ACAS e AIA no fluxo da CCI foi comparável entre 19 e 22 °S. Em 19,5 °S pôde-se verificar a CCI organizada em um ramo único e intenso. Vórtices ciclônicos e anti-ciclônicos, amostrados durante os cruzeiros, atingiram profundidades superiores a 500m, influenciando assim a circulação tanto a CB como da CCI.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentInstituto Alberto Luiz Coimbra de Pós-Graduação e Pesquisa de Engenhariapt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Engenharia Oceânicapt_BR
dc.publisher.initialsUFRJpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA NAVAL E OCEANICApt_BR
dc.embargo.termsabertopt_BR
Appears in Collections:Engenharia Oceânica

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