Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11422/8671
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Carvalho, Luis Alfredo Vidal de | - |
dc.contributor.author | Marques, Carla Verônica Machado | - |
dc.date.accessioned | 2019-07-04T18:21:27Z | - |
dc.date.available | 2023-12-21T03:01:03Z | - |
dc.date.issued | 2017-03 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11422/8671 | - |
dc.description.abstract | The origin of this thesis was the public finding of the suboptimal condition of education in Brazil during the last decade, where we noticed that there is still no integration of schools with advances in computation and cognitive neuroscience. As a proposal to change this scenario, we present here an engineering model of learning and teaching of continuous and progressive understanding of the brain-mind unit that enables the implementation of a customized education. By observing in the metaprocesses of universal languages in the form of EICA, it is possible draw strategies to reach new levels of quality of the “Person“. In this thesis we investigate the efficiency of the theoretical model EICA, measuring its applicability as an evaluation methodology. The method used to prove the theoretical model EICA is the development of a game (gamification) capable of obtaining data from the users in real time and the subsequent analysis of this data, in order to prove the existence of EICA as a universal cognitive model. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal do Rio de Janeiro | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Engenharia de Sistemas e Computação | pt_BR |
dc.subject | Estruturas internas cognitivas aprendentes | pt_BR |
dc.subject | Modelo neuro-computacional | pt_BR |
dc.title | EICA - estruturas internas cognitivas aprendentes : um modelo neuro-computacional aplicado à instância psíquica do sistema pessoa em espaços dimensionais | pt_BR |
dc.type | Tese | pt_BR |
dc.contributor.authorLattes | http://lattes.cnpq.br/4004382205522766 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | França, Felipe Maia Galvão | - |
dc.contributor.referee2 | Maculan Filho, Nelson | - |
dc.contributor.referee3 | Costa, Rosa Maria Esteves Moreira da | - |
dc.contributor.referee4 | Fróes, Maira Monteiro | - |
dc.description.resumo | A origem deste trabalho foi a constatação pública da condição sub-ótima da educação no Brasil durante a última década, onde notamos que ainda não há integração das escolas com os avanços na computação e na neurociência cognitiva. Como proposta para alterar este cenário, apresenta-se aqui um modelo de engenharia do aprender e ensinar de contínuo e progressivo entendimento da unidade cérebro-mente que viabiliza a implementação de uma personalização da educação. Através da observação dos metaprocessos das linguagens universais, é possível traçar estratégias para alcançar novos patamares de qualidade da ”Pessoa”. Nesta tese investigamos a eficiência do modelo teórico EICA, medindo a sua aplicabilidade como metodologia de avaliação cognitiva. O método utilizado para comprovar o modelo teórico EICA é o desenvolvimento de um jogo (gamificação) capaz de obter dados dos usuários em tempo real e a posterior análise destes dados, a fim de comprovar a existência de EICA como um modelo cognitivo universal. | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | Instituto Alberto Luiz Coimbra de Pós-Graduação e Pesquisa de Engenharia | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Sistemas e Computação | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFRJ | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO | pt_BR |
dc.embargo.terms | aberto | pt_BR |
Appears in Collections: | Engenharia de Sistemas e Computação |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
879581.pdf | 4.71 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.