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http://hdl.handle.net/11422/8733
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.advisor | Braga, Gilda Maria | - |
dc.contributor.author | Neri, Lidia Alvarenga | - |
dc.date.accessioned | 2019-07-09T13:26:15Z | - |
dc.date.available | 2023-12-21T03:06:13Z | - |
dc.date.issued | 1984 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11422/8733 | - |
dc.description.abstract | This report is concerned about the work of a core list of periodicals in educational field, chosen by productivity and use in citations and number of requirements of copies of articles presented by the readers of the Center of Bibliographical Informations from MEC-CIBEC. The validity of this core list to specialists in the area was tested through an application form completed by 179 people, specialists in the field and at work in Institutions in the Federal District of Brazil. They were classified into (5) five subgroups: Elementary Teachers; Second Grade Professors; University Professors; Educationists; and Specialists of Educational Administration. The methodology employed to the analysis of the data was based upon Bradford and the Elitism laws, and upon classic quantitative methods, using simple percentage and ranking correlation of orders from Spearman. There were found different levels of knowledge of the periodicals by the subgroups and different correlation coefficients between each subgroup ranking of periodicals and the core list. The second one established by priority of the number of obtained points considering the number of published articles, citations and of the number of required copies -the first one was established by the number of points attributed to each periodicals by the specialists of each subgroup. The results presented different and low levels of knowledge of the core list periodicals, by the subgroups and different and low ranking correlation between the order occupied by the periodicals in the original core list and their positions attributed by the same subgroup, according to the priorities of their specific interest. | en |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal do Rio de Janeiro | pt_BR |
dc.publisher | Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Periódicos científicos | pt_BR |
dc.subject | Educação | pt_BR |
dc.subject | Pesquisa bibliográfica | pt_BR |
dc.subject | Citação bibliográfica | pt_BR |
dc.subject | Bibliometria | pt_BR |
dc.title | Núcleos de periódicos e as opiniões de especialistas: estudo na área de educação | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
dc.contributor.advisorLattes | http://lattes.cnpq.br/2245026790419537 | pt_BR |
dc.description.resumo | Elaboração de Núcleo Básico de periódicos brasileiros da área da Educação, por produtividade de artigos e por uso, este verificado através de citações e pedidos de cópias feitas por usuários ao Centro de Informações Bibliográficas do MEC-CIBEC. A validade desse Núcleo, para os especialistas da área, foi testada, mediante a aplicação de formulário a um total de 179 indivíduos, servidores atuantes em instituições do Distrito Federal e classificados em 5 subgrupos: Professores de Primeiro Grau; Professores de Segundo Grau; Professores Universitários; Especialistas da Educação; Administradores e Técnicos da Educação. A metodologia para análise dos dados fundamentou-se nas leis de Bradford e do Elitismo e em métodos quantitativos clássicos, com utilização de percentagens simples e coeficientes de correlação de ordens de Spearman. Foram aferidos níveis de conhecimento dos periódicos pelos subgrupos e correlações entre a ordem dos periódicos do núcleo, estabelecida por prioridade de número de pontos obtidos – considerando-se números de artigos publicados, de citações e de pedidos de cópias – e as respectivas ordens dos mesmos periódicos – segundo pontos atribuídos pelos respondentes de cada subgrupo a cada periódico. Os resultados demonstraram diferentes percentuais de conhecimento desses periódicos pelos subgrupos e diferentes coeficientes de correlação entre a ordem ocupada pelos periódicos no Núcleo Básico original apresentado e as posições dos mesmos atribuídas pelos subgrupos, em conformidade com prioridades de seus interesses específicos. | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | Escola de Comunicação | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFRJ | pt_BR |
dc.publisher.initials | IBICT | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::CIENCIA DA INFORMACAO::BIBLIOTECONOMIA::METODOS QUANTITATIVOS. BIBLIOMETRIA | pt_BR |
dc.embargo.terms | aberto | pt_BR |
Appears in Collections: | Ciência da Informação |
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