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dc.contributor.advisorOberhofer, Cecília Alves-
dc.contributor.authorDillan, Kristine Victoria-
dc.date.accessioned2019-07-09T22:02:48Z-
dc.date.available2023-12-21T03:06:13Z-
dc.date.issued1985-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11422/8744-
dc.description.abstractThe study aims a behavior analysis involving the technical personnel of the Foundation of Science and Technology-CIENTEC in their search for and use of the information sought, as well as the evaluation of the quality of the bibliographic material available at the Documentation and Information Center-DI and the services rendered by the above mentioned Information Center Three assumptions were made: 1) the use for informal channels is predominant; 2) there is a communication network among the technicians, where internal contacts are predominant; 3) the level and the services rendered by DI according to the opinion of the population interviewed during our study are ranked as good The personnel approached (n = 70) were chosen withing the areas of engineering, chemistry, industrial chemistry,economics, geology, natural history Two instruments of data compilation are used: questionnaires and interviews. These instruments, notwithstanding certain flaws, proved to be efficacious in terms of the obtention of the necessary data for the purposes of study. The critical incident technique is adopted when questions posed aim an insight of the behavior pattern of those interviewed and their use of the information sought The results obtained point out that: a) members of the group under study make use predominantly of formal channels in their search for information (rejection of assumption 1); b) the technical communication network at CIENTEC showed the existence of internal and external contacts. External contacts are more frequent than internal ones (partial confirmation of assumption 2); c) the disposition of collections and catalogs, as well as the services rendered by DI to the users, are ranked as GOOD. The same was not observed regarding the collections, which were ranked as REGULAR regarding the fulfillment of information needs (partial confirmation of assumption 3).en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Rio de Janeiropt_BR
dc.publisherInstituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologiapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEstudo de usuáriospt_BR
dc.subjectAcesso à informaçãopt_BR
dc.subjectEstudo de casopt_BR
dc.titleHábitos de obtenção e uso da informação: técnicos da Fundação de Ciência e Tecnologia (CIENTEC)pt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.description.resumoAnalisa o comportamento relativo a obtenção e uso da informação dos técnicos atuantes na Fundação de Ciência e Tecnologia (CIENTEC) e avaliar a qualidade do acervo bibliográfico existente junto ao Núcleo de Documentação e Informação (DI) e os serviços por ele prestados. Três suposições foram feitas: 1) há predominância no uso de canais informais; 2) existe uma rede de comunicação entre os técnicos, onde predominam os contatos internos; 3)o acervo e os serviços prestados no DI, segundo a opinião dos participantes do estudo, têm bom nível de desempenho. A população abrangida pelo estudo (n = 70) compunha-se de representantes das áreas de: engenharia, química, química industrial, economia, geologia e história natural. Foram utilizados dois instrumentos de coleta de dados: questionários e entrevistas. Estes instrumentos, embora com algumas falhas, mostraram-se eficazes para a obtenção dos dados necessários ao desenvolvimento do estudo. Nas perguntas que visaram verificar o comportamento dos participantes do estudo na busca das informações, bem como a intenção de uso da mesma, foi utilizada a técnica do incidente critico. As conclusões obtidas indicam que: a) os integrantes da população estudada utilizam predominantemente os canais for mais para a busca da informação (rejeição da suposição 1); b) a rede de comunicação técnica existente na CIENTEC evidenciou a existência de contatos internos e externos. Que os contatos externos são tão importantes quanto os internos '(rejeição da suposição 2); c) o arranjo das coleções e dos catálogos, bem corno o atendimento prestado pelo DI aos usuários, foram considerados BOM. O mesmo não aconteceu em relação às coleções, que foram consideradas REGULAR quanto ao atendimento as necessidades de informação (confirmação parcial da suposição 3).pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEscola de Comunicaçãopt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Ciência da Informaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFRJpt_BR
dc.publisher.initialsIBICTpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::CIENCIA DA INFORMACAO::BIBLIOTECONOMIApt_BR
dc.embargo.termsabertopt_BR
Appears in Collections:Ciência da Informação

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