Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11422/9104
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dc.contributor.advisorSá Earp, Maria de Lourdes-
dc.contributor.authorPerez, Kátia Taucei-
dc.date.accessioned2019-08-07T17:36:35Z-
dc.date.available2023-12-21T03:00:31Z-
dc.date.issued2019-02-28-
dc.identifier.citationPEREZ, Kátia Taucei. Avaliação da Biblioteca Alfredo Galvão: opinião dos graduandos da Escola de Belas Artes da Universidade Federal do Rio de Janeiro. 2019. 73 f. Dissertação (mestrado) - Curso de Mestrado Profissional em Avaliação, Fundação Cesgranrio, Rio de Janeiro, 2019.pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11422/9104-
dc.description.abstractUniversity libraries appeared in conjunction with the first universities in Europe. In Brazil, it was not until the end of the 19th Century that the first institutions of higher learning were created, and with them the university libraries came into being. University libraries are linked to institutions of higher learning, and must follow their administrative guidelines and policies, thus having limited autonomy. The Alfredo Galvão Library falls under the Belas Artes (Fine Arts) School of the Federal University of Rio de Janeiro. That library is the purpose of this study which aims to evaluate the collection, the customer service and the other library services. To that end, two assessment questions were the basis for this study, the first one evaluates if the book collection is sufficient for the current needs of the graduate students, and the second evaluates if the customer service and the other library services meet the needs of the graduate students. The study is centered on the consumers of the library’s services: the students. The respondents are the graduate students of the Belas Artes (Fine Arts) School, who are registered and active users of the Alfredo Galvão Library. The criteria are built upon categories, subcategories and indicators, that were chosen for their adequacy to the study’s objectives. The instrument is a questionnaire with 19 closed-ended questions and 2 open-ended questions, validated by two experts and by two graduate students. The results of the questionnaire were analyzed and the results were presented in tables by subcategories and indicators, including the total number of respondents by level of service. The results show that the students are satisfied with the book collection, customer service and other library services of the Alfredo Galvão Library. The recommendations encompass the comments of the respondents, and offer suggestions for the elaboration of a Library Collection Development Policy.en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherFundação Cesgranriopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectBiblioteca universitáriapt_BR
dc.subjectProdutospt_BR
dc.subjectAcervopt_BR
dc.subjectServiço ao clientept_BR
dc.subjectAvaliaçãopt_BR
dc.titleAvaliação da Biblioteca Alfredo Galvão: opinião dos graduandos da Escola de Belas Artes da Universidade Federal do Rio de Janeiropt_BR
dc.title.alternativeAlfredo Galvão Library evaluation: opinion of the undergraduates from the School of Fine Arts of the Federal University of Rio de Janeiropt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.contributor.advisorLatteshttp://lattes.cnpq.br/5899692676397471pt_BR
dc.contributor.authorLatteshttp://lattes.cnpq.br/4816443086491712pt_BR
dc.contributor.referee1Orlando Filho, Ovidio-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3060612372199508pt_BR
dc.contributor.referee2Silva, Angela Carrancho da-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/1387357410837812pt_BR
dc.description.resumoAs bibliotecas universitárias surgiram ligadas às primeiras universidades na Europa. No Brasil, no final do século XIX, foram criadas as primeiras instituições de nível superior no país, simultaneamente com suas bibliotecas. As bibliotecas universitárias são vinculadas a uma Instituição de Ensino Superior e devem seguir suas diretrizes administrativas e políticas tendo sua autonomia limitada. A Biblioteca Alfredo Galvão vinculada à Escola de Belas Artes da Universidade Federal do Rio de Janeiro é objeto desse estudo avaliativo, cujo objetivo é avaliar o acervo e os serviços e produtos. Foram formuladas duas questões avaliativas que nortearam o estudo, a primeira, em que medida o acervo atende aos estudantes da graduação e, a segunda, em que medida os serviços e produtos atendem aos estudantes de graduação. Adotou-se no estudo a abordagem avaliativa centrada nos consumidores, por se entender que os estudantes são consumidores do acervo, de serviços e produtos da Biblioteca. Os respondentes são estudantes de graduação da Escola de Belas Artes, cadastrados e ativos na Biblioteca Alfredo Galvão. Foi elaborado um quadro de categorias, subcategorias e indicadores que orientou a construção do instrumento, um questionário com 19 questões fechadas e duas abertas, validado por dois especialistas e por dois estudantes de graduação. Os questionários foram analisados e apresentados em tabelas, por subcategorias e indicadores, incluindo os totais de respondentes por nível de atendimento. Os resultados mostraram que os estudantes se consideram bem atendidos pelo acervo e serviços e produtos da Biblioteca Alfredo Galvão. As recomendações foram feitas visando atender os comentários dos respondentes e a elaboração de uma política de desenvolvimento de coleções.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentPrograma de Pós-Graduaçãopt_BR
dc.publisher.programMestrado Profissional em Avaliaçãopt_BR
dc.publisher.initialsCesgranriopt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO DE SETORES ESPECIFICOSpt_BR
dc.embargo.termsabertopt_BR
Appears in Collections:Teses e Dissertações de outras Instituições

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