Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11422/13261
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorFernandes, Elton-
dc.contributor.authorOliveira Junior, Flavio Soares de-
dc.date.accessioned2020-10-18T20:31:23Z-
dc.date.available2023-12-21T03:02:22Z-
dc.date.issued2019-02-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11422/13261-
dc.description.abstractThis work develops the literature review on the problem of the end-of-life treatment of aircraft used for public passenger and cargo air transport in the context of international commercial aviation. The final destination decisions of these aircraft are analyzed from the point of view of the technical and economic aspects that guide the decision-making of the owners and operators of these production assets. In addition to the developed theoretical framework, a mathematical model for financial cost-benefit analysis is also proposed to assist in this decision-making process. The main objective is to determine the appropriate moment to take end-of-life treatment decisions for these aircraft, in order to ensure the recovery of value to the stakeholders.en
dc.languageengpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Rio de Janeiropt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAeronavespt_BR
dc.subjectValorpt_BR
dc.subjectAnálise de custo-benefíciopt_BR
dc.subjectCusto total de propriedadept_BR
dc.titleIdentification and assessment of the economic outcomes of commercial aircraft decommissioning: a theoretical and mathematical approach to support decision-making regarding endof-life aircraft treatment issuesen
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.contributor.advisorLatteshttp://lattes.cnpq.br/5346506512714946pt_BR
dc.contributor.authorLatteshttp://lattes.cnpq.br/1502822068321541pt_BR
dc.contributor.advisorCo1Leite, Laura Silvia Bahiense da Silva-
dc.contributor.advisorCo1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2291334095539768pt_BR
dc.contributor.referee1Marujo, Lino Guimarães-
dc.contributor.referee2Balassiano, Ronaldo-
dc.description.resumoEste trabalho desenvolve a revisão da literatura acerca do problema do tratamento de fim de vida econômica das aeronaves utilizadas no transporte aéreo público de passageiros e cargas, no âmbito da aviação comercial internacional. As decisões de destinação final dessas aeronaves são analisadas sob a ótica dos aspectos técnicos e econômicos que orientam a tomada de decisão dos proprietários e operadores desses bens de produção. Além do arcabouço teórico desenvolvido, propõe-se ainda um modelo matemático para análise de custo-benefício financeira para auxiliar tal processo de tomada de decisão. O principal objetivo é determinar o tempo apropriado para tomar decisões de tratamento de fim de vida econômica dessas aeronaves, visando assegurar a recuperação de valor às partes interessadas no referido problema.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentInstituto Alberto Luiz Coimbra de Pós-Graduação e Pesquisa de Engenhariapt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Engenharia de Produçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFRJpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO::ENGENHARIA ECONOMICA::ANALISE DE CUSTOSpt_BR
dc.embargo.termsabertopt_BR
Appears in Collections:Engenharia de Produção

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
FlavioSoaresDeOliveiraJunior.pdf1.41 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.