Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11422/13766
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dc.contributor.advisorRibeiro, Glaydston Mattos-
dc.contributor.authorGuimarães, Vanessa de Almeida-
dc.date.accessioned2021-02-19T16:10:17Z-
dc.date.available2023-12-21T03:07:27Z-
dc.date.issued2019-10-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11422/13766-
dc.description.abstractIncorporating environmental aspects to the mathematical formulations of facility location is a challenge, due to the lack of consensus and the difficult in measuring them. The scientometric research performed in this thesis indicated that only 2% of the papers published in the Web of Science database deal, albeit indirectly, with the environmental dimension in location processes, highlighting that none of them have bias in support of government planning. Therefore, the main objective of this work is to propose a mathematical model for location-allocation of logistics integration centers - LICs that considers economic and environmental criteria. Weights (α and β) were set on economic (logistics cost) and environmental (CO2 emission) dimensions that composes this model, aiming to evaluate governmental policies given different emphazys to each of them. The proposed model was applied considering four relevant products of the Brazilian economic matrix (soybean, soybean meal, sugar and corn) and the georeferenced databases of the National Logistics and Transport Plan, projected for the year 2031. It was found that the logistics costs have a greater influence on the definition of optimal location in the investigated network, due to the difference of magnitude in relation to the emission cost. Besides, a combination of the cabon cap and carbon tax policies would lead to more effective results than their isolated application. Finally, if no facility were opened, the total cost of the network would be 2.8 times higher than that registered in the base scenario. Therefore, the proposed model would be useful as a support tool for government strategic planning, indicating the ideal locations for LICs implementation considering both the logistics and the CO2 emission costs in the decision making process.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Rio de Janeiropt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTransportept_BR
dc.subjectOtimizaçãopt_BR
dc.subjectMeio ambientept_BR
dc.titleLocalização-alocação de centros de integração logística considerando critérios econômicos e ambientaispt_BR
dc.title.alternativeLocation-allocation of logistics integration centers considering economic and environmental criteriapt_BR
dc.typeTesept_BR
dc.contributor.advisorLatteshttp://lattes.cnpq.br/5401369683892150pt_BR
dc.contributor.authorLatteshttp://lattes.cnpq.br/0266219085047815pt_BR
dc.contributor.referee1Mauri, Geraldo Regis-
dc.contributor.referee2Chavez, Gisele de Lorena Diniz-
dc.contributor.referee3Leite, Laura Silvia Bahiense da Silva-
dc.contributor.referee4Silva, Pedro Henrique González-
dc.description.resumoIncorporar os aspectos ambientais às formulações matemáticas de localização de facilidades é um desafio, dada à falta de consenso e a dificuldade de mensurá-los. A pesquisa cientom´etrica feita nesta tese indicou que apenas 2% dos papers publicados na base de dados Web of Science lidam, ainda que indiretamente, com a dimensão ambiental nos processos de localização, sendo que nenhum deles tem viés de suporte ao planejamento governamental. Desta maneira, o objetivo principal deste trabalho é propor uma modelagem matemática para localização-alocação de centros de integração logística - CILs que considere critérios econômicos e ambientais. Foram estabelecidos pesos (α e β) às dimensões econômica (custo logístico) e ambiental (emissão de CO2), visando avaliar políticas governamentais que dessem diferentes ênfases a cada uma delas. O modelo foi aplicado considerando quatro produtos relevantes para a matriz econômica brasileira (soja, farelo de soja, açúcar e milho) e as bases de dados georreferenciadas do Plano Nacional de Logística e Transporte, projetadas para o ano de 2031. Verificou-se que, na rede investigada, os custos logísticos tem maior influência na definição das regiões ótimas, por conta da diferença de magnitude em relação ao custo de emissão. Além disso, a combinação das políticas de regulamentação de carbono cabon cap e carbon tax teriam resultados mais eficazes do que sua aplicação isolada. Por fim, caso nenhuma facilidade fosse aberta o custo total da rede seria 2,8 vezes superior ao valor do cenário referencial. Dessa forma, pode-se afirmar que o modelo proposto seria útil como ferramenta de apoio ao planejamento estratégico governamental, indicando os locais ideais para implantação de CILs considerando os custos logísticos e de emissão de CO2 no processo decisório.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentInstituto Alberto Luiz Coimbra de Pós-Graduação e Pesquisa de Engenhariapt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Engenharia de Transportespt_BR
dc.publisher.initialsUFRJpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE TRANSPORTESpt_BR
dc.embargo.termsabertopt_BR
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