Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11422/14169
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dc.contributor.advisorVianna, Helio-
dc.contributor.authorCampos, Marcelo-
dc.date.accessioned2021-04-23T13:30:25Z-
dc.date.available2023-12-21T03:07:40Z-
dc.date.issued2005-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11422/14169-
dc.description.abstractThe objective of this thesis is to place the idea of a Brazilian identity through the reappropriations of the contemporary art made in the country according to the concepts of popular, erudite and mass media. To accomplish this, it is necessary to select and analyze works in the Brazilian artistic production which make use of material culture objects, bearing the three concepts in mind, and to later organize them according to thematic axes such as: the urban space and its contradictions, the deviation from the pattern in the trajectories of anti-heroes; authoritarianism and submission; folk religiosity; intermediation of memory. The central hypothsis of the investigation consists of attributing a notable presence to the idea of a Brazilian identity in the current art of the nation, although it may be quite surprising when applied to some artists. The idea of attributing a Brazilian face to its contemporary production springs from the points which have been recurrent in various epochs of the Brazilian art history and which end up to associate, thus creating a Brazilian identity. This information would arise from processes which could be called cultural hybridisms. It is worth emphasizing that the formation of visual images and the choices of specific references to making of art are linked to a certain cultural system. Although the artists have denied to assume a programmatic vision such as the one derived from the Semana de Arte Moderna ("Week of Modern Art"), an event held in São Paulo in 1922, and from studies of folklore, the presence of motifs of the national life is self-evident in contemporary works.en
dc.description.sponsorshipCAPESpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Rio de Janeiropt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectArte modernapt_BR
dc.subjectEspaço urbanopt_BR
dc.subjectBrasilpt_BR
dc.titleBrasilidades contemporâneas: hibridismos culturais na arte brasileira (1965-2005)pt_BR
dc.title.alternativeNational identity in contemporary art: cultural hybridisms in Brazil's art (1965-2005)en
dc.typeTesept_BR
dc.contributor.advisorLatteshttp://lattes.cnpq.br/0101112384608364pt_BR
dc.contributor.authorLatteshttp://lattes.cnpq.br/4042663622905586pt_BR
dc.contributor.referee1Cípiniuk, Alberto-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3763621130181471pt_BR
dc.contributor.referee2Frade, Isabela Nascimento-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/0576968930348730pt_BR
dc.contributor.referee3Secchin, Antonio Carlos-
dc.contributor.referee3Latteshttp://lattes.cnpq.br/0641871385506897pt_BR
dc.contributor.referee4Luz, Angela Ancora da-
dc.contributor.referee4Latteshttp://lattes.cnpq.br/0258328439200026pt_BR
dc.description.resumoO objetivo geral da tese é situar a idéia de brasilidade através das reapropriações da arte contemporânea na dependência dos conceitos: popular, erudito e massivo. Para isto, torna-se necessário selecionar e analisar obras da produção artística brasileira que agenciam produtos da cultura material, vindos desses três conceitos, organizando-se através de eixos temáticos como: o espaço urbano e suas contradições; o desvio da norma nas trajetórias de anti-heróis; o autoritarismo e a submissão; a religiosidade popular; o agenciamento da memória. A hipótese central da investigação consiste em atribuir à brasilidade - isto é, questões recorrentes em variadas épocas de nossa produção artística e que acabam por se associar compondo uma identidade brasileira - presença notável, embora surpreendente em alguns, na atual arte brasileira. Este dado decorreria de processos a que se poderia denominar hibridismos culturais. Vale ressaltar que a formação de visualidades e as escolhas de determinadas referências para o fazer artístico estão vinculadas a um dado sistema cultural. Muito embora os produtores se negassem a assumir uma visão programática tal qual a derivada da Semana de 22 e dos estudos folclóricos, é evidente a presença de motivos da vida nacional em obras de arte contemporâneas.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEscola de Belas Artespt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Artes Visuaispt_BR
dc.publisher.initialsUFRJpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES:FUNDAMENTOS E CRITICAS DAS ARTES::CRITICA DA ARTEpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::ANTROPOLOGIA::ANTROPOLOGIA URBANApt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA MODERNA E CONTEMPORANEApt_BR
dc.embargo.termsabertopt_BR
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